Lávka nad silnicí I/9 v České Lípě je po měsíci zavřená, stavbaři dokončují její povrch
Nová lávka, která překlenula rušnou silnici I/9 v České Lípě a spojila části Svárov a Kopeček, je po měsíci provozu zavřená. Stavbaři musí dokončit finální povrch vozovky, řekla dnes ČTK mluvčí českolipské radnice Kristýna Kňákal Brožová. Most, který má zajistit větší bezpečnost chodců a cyklistů, kteří potřebují překonat hlavní tah, vyšel město včetně DPH na 27,3 milionu korun.
"Už při otevření lávky jsme obyvatele upozorňovali, že bude ještě krátkodobě uzavřena z důvodu aplikace takzvané pochozí izolace na povrch lávky. Izolaci nebylo možné před uvedením lávky do provozu aplikovat kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám," doplnila mluvčí. Nátěr není možné dělat při teplotách, které v noci klesají pod pět stupňů, teď už je ale podle mluvčí natolik teplo, že je možné izolaci nanést. "Pokud počasí vydrží, lávka bude uzavřena do 9. června," dodala.
Lávka je dlouhá 60 metrů a čtyři metry široká, tvoří ji ocelová oblouková konstrukce se zavěšenou betonovou mostovkou. Součástí lávky jsou i přístupové chodníky a veřejné osvětlení. Na straně Kopečku lávka začíná v ulici U Kola v křižovatce se Zimní ulicí, na straně Svárova končí na louce u hasičské zbrojnice, odkud lze místní cestou dojít až do ulice Karla Poláčka. Lidé z obou čtvrtí, které jsou oddělené rušnou silnicí první třídy, na lávku léta čekali. V minulosti podle starostky Jitky Volfové (ANO) lidé silnici často přebíhali a riskovali zdraví.
Stavba se městu výrazně prodražila, stála téměř dvakrát víc, než projektanti odhadovali. "Důvodem pro výrazné zvýšení ceny je především ocelová konstrukce lávky, cena oceli se kvůli válce na Ukrajině zvýšila téměř desetinásobně," řekl na dotaz ČTK místostarosta Martin Brož (ANO). Odložit stavbu kvůli vysoké ceně ale město nechtělo, s výrazným poklesem cen podle místostarosty nebylo možné moc počítat. Radnice platila stavbu ze svého, s žádostí o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) neuspěla.
Projekt lávky zpracovala pro město společnost VANER, ve studii nabídli projektanti devět variant s využitím oceli, dřeva nebo jejich kombinací. Město si vybralo oblouk z oceli a betonu. Že by kvůli strmě rostoucím cenám oceli materiál změnili, na radnici neuvažovali. Podle Brože je ocel odolný materiál a na rozdíl od dřeva má delší životnost a nepotřebuje takovou péči.
čtk