Máchovo jezero dnes nabídne jednu z posledních prázdninových večerních plaveb
Jednu z posledních možností pozorovat o letošních prázdninách západ slunce z paluby výletní lodi nabídne dnes Máchovo jezero. Modrobílý Máj, který je největší lodí regaty, vypluje se soumrakem z hlavního přístaviště v Doksech a po zhruba hodinové plavbě se už za tmy vrátí zpět. Plavby jsou oblíbené, na palubě je kapela i občerstvení, řekl ČTK Vladimír Reichert, předseda představenstva Regaty Máchovo jezero, která lodní dopravu, ale také třeba Kemp Klůček u jezera provozuje.
Několikrát museli přes léto kvůli počasí večerní plavby zrušit, za deště a větru lidé podle Reicherta nepřijdou. V posledních dnech jsou ale podle něj pro pozorování západu slunce z paluby lodi ideální podmínky. "Poslední večerní plavba bude ve čtvrtek 31. srpna, v září už je nejezdíme, jen na objednávku. Od září už jezdíme jen dvakrát denně vyhlídkové plavby o sobotách a nedělích, vždy ve 13:00 a 14:30, máme zkušenost, že po začátku školního roku už tu lidi nejsou," dodal Reichert.
Máchovo jezero - kdysi Velký rybník, o jehož vznik se před více než 650 lety zasloužil Karel IV., je jediným místem v Libereckém kraji, kde mohou plout velké výletní lodě. Nejoblíbenějším plavidlem zdejší čtyřčlenné flotily je třicetimetrový Máj. Bílomodré plavidlo pojme až 250 pasažérů, je největší lodí flotily a jedinou svého druhu. Sedmdesátitunovou loď postavili speciálně pro Máchovo jezero v roce 1959. Právě tato loď zajišťuje i večerní vyhlídkové plavby.
Historie lodní dopravy na někdejším Velkém rybníku sahá do roku 1920, kdy začal cestující vozit malý dýmající parník Greif. Dnes jsou ve flotile kromě Máje také Hynek, Racek a nejstarší Jarmila alias Marie, vyrobená v roce 1924. Ta před letošní sezonou prošla kompletní renovací. Jarmila slouží podle Reicherta jako posilová loď pro Hynka při zajištění pravidelné dopravy. "Když bývá nával a nevejdou se cestující na Hynka, tak vyjede i tato," dodal ředitel. Loni přepravily lodě na Máchově jezeře 32.500 turistů.
čtk