Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na Českolipsku začne od prosince 2021 jezdit ČSAD Liberec. Kraj přispěje 82 miliony na nákup autobusů

24. 11. 2020 | 17:07

Regionální autobusovou dopravu na Českolipsku zajistí od poloviny prosince roku 2021 Liberecký kraj bez veřejné soutěže vnitřním dopravcem. Dopravce ČSAD Česká Lípa vystřídá společnost ČSAD Liberec, kde je prostřednictvím firmy Autobusy LK majoritním vlastníkem Liberecký kraj. Rozhodli o tom dnes krajští zastupitelé.

busyLK
ilustrační foto

Kraj bude muset podle předběžných odhadů přispět zhruba 82 miliony korun na nákup autobusů a přípravu zázemí v regionu.

Liberecký kraj chtěl původně odkoupit akcie ČSAD Česká Lípa, podobně jako to před dvěma lety udělal v případě ČSAD Liberec. Nabídnuté podmínky byly ale neakceptovatelné. Vlastníci žádali 120 milionů korun, což neodpovídá hodnotě firmy, vozový park je navíc nepoužitelný, průměrné stáří autobusů přesahuje 15 let, což je pro vedení kraje nepřijatelné. Vedení Libereckého kraje rozhodovalo, zda na zakázku vypíše veřejnou soutěž, nebo ji zadá přímo svému vlastnímu dopravci.

Vyhlášení veřejné soutěže dnes navrhoval opoziční zastupitel Josef Chuchlík (ANO), podle kterého by kraj neměl podnikat v dopravě. Měl by dát přednost veřejné soutěži, protože v tržním prostředí může získat lepší podmínky. To ale podle náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) není možné. "V oblasti autobusové dopravy neexistuje tržní prostředí, v posledních letech nelze rozumně vysoutěžit dopravce nebo nakoupit autobusy. Je to smutné, a kdybych to nezažil na vlastní kůži, tak bych tomu nevěřil," řekl ČTK Sviták.

I proto se už před třemi lety kraj rozhodl založit vlastní dopravní firmu Autobusy LK. "Chceme rozhodovat o penězích, které do dopravy dáváme a odmítáme být rukojmím dopravních firem," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). ČSAD Liberec teď bude mít rok na to, aby pro oblast "Západ" zajistila zhruba stovku řidičů a také asi 70 autobusů. Náklady se odhadují na 250 až 300 milionů korun. Liberecký kraj by měl přispět zhruba 82 miliony na přípravu řidičů, nákup autobusů a zázemí.

Autobusovou dopravu v Libereckém kraji dnes zajišťují tři velcí dopravci - ČSAD Liberec, ČSAD Česká Lípa a BusLine - a několik menších, kteří do kraje většinou zajíždějí ze sousedních krajů. Ročně dopravci najezdí bezmála 14 milionů kilometrů. V letošním rozpočtu má kraj na zajištění autobusové a drážní dopravy zhruba 700 milionů korun. "Kraj hradí zhruba 60 procent nákladů na veřejnou dopravu, menší část se vybere na tržbách. V letošním roce nám bude kvůli koronaviru chybět dalších 100 milionů korun na tržbách, které kraj bude muset zaplatit ze svého," dodal Půta.

čtk