Na vyjížďku s policisty dorazili do Jablonce motorkáři až z druhého konce republiky
Na poslední letošní vyjížďku s policisty v projektu "Kolama dolů - učme se přežít" dnes dorazili do Jablonce nad Nisou i motorkáři z druhého konce republiky. Třeba Dana přijela s partnerem na své jawě z jihočeského Tábora. Akce se zúčastnili potřetí.
Žena, která před pár lety přesedla ze skútru na motocykl, si projekt pochvalovala. Je to perfektní věc, je možné se spoustu věcí dozvědět a také na polygonu vyzkoušet, řekla dnes ČTK motocyklistka.
Projekt Kolama dolů - učme se přežít je zaměřený na bezpečnost motocyklistů na silnicích, poprvé se uskutečnil v roce 2018. Sérii společných vyjížděk s motocyklisty organizuje dopravní policie ve spolupráci s Asociací center bezpečné jízdy. Od fotbalového stadionu v Jablonci nad Nisou vyrazilo dnes dopoledne za doprovodu desítky policistů na motocyklech zhruba 50 jezdců na trasu dlouhou bezmála 75 kilometrů. Vyjížďka končila na Autodromu Sosnová na Českolipsku, kde je čekal další program.
V Sosnové dnes na motocyklisty čekal tým instruktorů, připravená byla teoretická část k technice jízdy a hlavním příčinám nehod, v bezpečném prostředí polygonu si pak mohli vyzkoušet ovládání motorky, slalom, úhybné manévry nebo brzdění. "Motorkáři často chybují při ovládání toho stroje. Když jedeme na hraně svých možností, tak něco potkáme, tak je to dobré, ale pak přijde nějaká situace a já už nemám schopnosti, abych to zvládl, protože jsem na hraně svých možností," řekl hlavní instruktor týmu Učme se přežít Jiří Novotný.
Potřetí se do kolony zapojil i Filip Hloušek z českolipského dopravního inspektorátu, pro kterého je motocykl běžným služebním dopravním prostředkem. Motocyklisté by si podle něj měli hlavně uvědomit, že jsou velmi zranitelní. "Není chráněný žádnou klecí, nutná je předvídavost," řekl. Rizikoví jsou podle něj hlavně mladí motocyklisté, kteří na silnicích zkoušejí své limity. Stejnou zatáčku často zkoušejí projet opakovaně a zvyšují rychlost. "Zrovna nedávno jsme řešili nehodu v zatáčkách u Dubé, napošesté ji motorkář nedal a skončil ve škarpě," dodal.
Motocyklisté patří podle statistik k nejzranitelnějším účastníkům provozu. "I když jsou motocyklisté velmi dobře chráněni - mají helmy a kombinézy, tak fyzika působí proti nim a zpravidla jsou to velmi vážná poranění, zlomeniny dlouhých kostí, poranění břišních orgánů a někdy bohužel končí i tragicky," doplnil vedoucí krajského operačního střediska zdravotnické záchranné služby Petr Matějíčka.
Podle krajské policejní mluvčí Ivany Balákové letos nehod motocyklistů v kraji přibylo. "Za prvních sedm měsíců evidujeme 83 nehod s účastí motocyklistů přičemž ve 49 případech nehodu zavinil právě motorkář, 74 jich utrpělo lehké zranění, šest těžké a jeden motocyklista bohužel zemřel," řekla. Loni se za stejné období stalo v kraji 80 nehod motocyklistů, 68 se zranilo lehce a devět těžce. "Nejčastějšími příčinami nehod motocyklistů jsou nepřiměřená rychlost a nezvládnutí jízdy," dodala Baláková.
čtk