ŘSD hledá dodavatele stavby obchvatu Svoru za 636 milionů korun. Zájemci mají čas do května
Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) hledá dodavatele stavby obchvatu Svoru na Českolipsku. Nová silnice dlouhá zhruba 1,9 kilometru odvede tranzitní dopravu mimo obec, její součástí je i šest mostů v celkové délce přes 300 metrů.
Předpokládaná hodnota zakázky je 635,7 milionu korun bez DPH, stavba už má stavební povolení. Na síti X o tom dnes informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Lhůta pro podání nabídek končí ve čtvrtek 2. května.
Svor leží na frekventované trase I/9 z Prahy přes Mělník a Českou Lípu na státní hranici s Německem v Rumburku na Děčínsku. Silnice, která je využívaná hlavně tranzitní dopravou, je dnes vedena z křižovatky se silnicí I/13 průtahem přes obec Svor. Denně tudy podle posledního sčítání projede až 6500 automobilů, z toho zhruba 1000 je kamionů. Odvedení dopravy mimo obec po dokončení silnice tak podle ŘSD přispěje ke zvýšení kvality životního prostředí v obci, sníží se hluk i exhalace výfukových plynů.
Obchvat je v plánu jako dvoupruhová silnice s třetím pruhem ve stoupání, součástí stavby jsou přeložky stávajících komunikací a inženýrských sítí i výstavba podchodu. Jedná se o novostavbu v nezastavěném území, vedoucí převážně po zemědělsky využívaných pozemcích. Práce by měly začít v příštím roce, hotovo má být o dva roky později. Obchvat naváže na nově budovanou čtyřproudou silnici od Nového Boru, jejíž součástí je kruhový objezd, který nahradil křížení silnic I/13 a 1/9 u Svoru.
Po nově rozšířené silnici mezi Novým Borem a Svorem na Českolipsku se motoristé projedou koncem června, zcela hotovo by podle ředitele liberecké správy ŘSD Jana Wohlmutha mělo být letos na podzim. Rušnou silnici rozšiřují stavbaři od srpna 2022 z původního dvoupruhu na čtyřpruh. Stavba přijde na 635 milionů korun bez DPH, pracuje se za provozu. V minulosti se auta na silnici mezi Novým Borem a Svorem často střetávala se zvěří, nová silnice proto dostane oplocení a dva mosty přes migrační trasy, které mají zajistit bezpečný pohyb zvěře mimo silnici.
Rozšířená silnice vede po jižní hranici CHKO Lužické hory, severozápadně od ní leží přírodní rezervace Klíč a podle ekologů je rozšíření komunikace na čtyřpruh zbytečné. I ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při nedávné návštěvě v České Lípě přiznal pochybnosti. "Nechal jsem si proto předložit argumenty pro tuhle investici, ty byly jednak na straně stávajících intenzit, ale především na straně nehodovosti, která ukazovala, že je k tomu opravdu dobrý důvod tuhle stavbu realizovat," hájil projekt ministr dopravy.
čtk