Jablonec nabídne od července prázdnin poptávkovou dopravu, sedmimístný elektrobus bude přepravovat i kočárky
Poptávkovou dopravu jako součást MHD nabídne od července Jablonec nad Nisou. Firma Jablonecká dopravní ji bude zajišťovat sedmimístným elektrobusem, který umožní přepravovat i kočárky. Cena bude stejná jako v MHD, řekl dnes ČTK ředitel Jablonecké dopravní Luboš Wejnar. Poptávková doprava dokáže pružně reagovat na zájem cestujících a není pro ni nutné budovat zastávky s bezpečnostními zálivy.
Poptávková doprava plně nebo částečně nahradí spoje na linkách 117 a 118, ale také málo využívané večerní spojení na lince 103 z Pasek do Horní Proseče. Zajišťovat bude dopravu i do domova seniorů a Novoveské, Jindřichova, a nově bude jezdit i v oblasti ohraničené Dlouhou ulicí, Pražskou a Novou Pražskou, kde zatím MHD nejezdí. Každá jízda bude podle Wejnara směřovat na autobusové nádraží nebo na něm začínat.
"Provoz bude zajištěn novým elektromobilem Toyota Proace Verso, už ho máme viditelně označený polepem poptávkové dopravy a vybavený je i zeleným střešním svítidlem s nápisem Linka, čímž se předejde záměně s jinými vozidly," uvedl Wejnar. Službu mohou využít i lidé s omezenou pohyblivostí, rodiče s dětským kočárkem nebo malé děti. Vozidlo bude vybaveno dětskými sedačkami.
Dopravu si budou cestující objednat až sedm dní dopředu on-line nebo e-mailem, dále na telefonním čísle 737 099 599, přímo u řidiče nebo v kanceláři Jablonecké dopravní na autobusovém nádraží.
Jablonec nad Nisou je druhým největším městem v Libereckém kraji. MHD tam od února 2023 zajišťuje společnost ČSAD Slaný ze skupiny ICOM Transport. Její autobusy budou ve městě jezdit do konce ledna 2028. Radnice chtěla původně najít dopravce na deset let, na základě tržních konzultací a diskusí s odborníky nakonec zakázku zkrátila na pět let. Pro Jablonec pořídil dopravce 27 nových hybridních autobusů, z toho 23 velkých mercedesů a čtyři minibusy Rošero.
Poptávková doprava je první novinkou nové koncepce MHD, kterou zastupitelé schválili koncem dubna. Část spojů plánuje zajistit vlastní firmou. Problémem v případě zajištění dopravy externím dopravcem je podle Wejnara nemožnost ovlivnit fungování dispečinku a personální obsazení. Komplikované jsou také změny v nastavení služby v době trvání smlouvy nebo malá flexibilita dopravce při řešení problémů. Nově by tak od února 2028 měl externí dopravce najezdit jen zhruba 690 kilometrů ročně, což je polovina ve srovnání se současnou zakázkou.
čtk