Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Jablonec nad Nisou chystá změny v MHD, část chce zajistit vlastní firmou. Ve flotile bude i osm elektrobusů

26. 04. 2025 | 12:21

Jablonec nad Nisou připravuje zásadní změny v městské hromadné dopravě, část spojů plánuje zajistit vlastní firmou. První změny připravuje už na léto, kdy by měla některé městské linky nahradit poptávková doprava. Zajišťovat ji bude městská společnost Jablonecká dopravní, s kompletní změnou koncepce se pak počítá od 1. února 2028, řekla ČTK mluvčí magistrátu Jana Fričová.

JNbusyNOve1
archivní foto

Jablonec nad Nisou je druhým největším městem v Libereckém kraji. MHD tam od února 2023 zajišťuje společnost ČSAD Slaný ze skupiny ICOM Transport. Její autobusy budou ve městě jezdit do konce ledna 2028. Radnice chtěla původně najít dopravce na deset let, na základě tržních konzultací a diskusí s odborníky nakonec zakázku zkrátila na pět let. Pro Jablonec pořídil dopravce 27 nových hybridních autobusů - 23 velkých mercedesů a čtyři minibusy Rošero, které teď ale musí kvůli vysoké poruchovosti vyměnit.

Problémem v případě zajištění dopravy externí firmou je ale podle ředitele Jablonecké dopravní Luboše Wejnara nemožnost ovlivnit fungování dispečinku a personální obsazení. Komplikované jsou také změny v nastavení služby v době trvání smlouvy nebo malá flexibilita dopravce při řešení problémů. Nově tak chce město zajištění dopravy rozdělit mezi několik dopravců. Externí firma by měla najezdit jen zhruba 690 kilometrů ročně, což je polovina ve srovnání se současnou zakázkou.

Už od července začne zhruba dvě procenta MHD zajišťovat Jablonecká dopravní. Menšími elektrovozy bude obsluhovat pět oblastí, kam dnes jezdí linky 103, 117 a 118. Na základě poptávky bude obsluhovat méně obydlené oblasti, jako je Lesní ulice a ulice Na Hutích. Zajišťovat bude dopravu i do domova seniorů a Novoveské, Jindřichova, z Jabloneckých Pasek do Horní Proseče a nově bude jezdit i v oblasti ohraničené Dlouhou ulicí, Pražskou a Novou Pražskou.

Změna čeká v rámci nové koncepce linku 101 z Bedřichova přes Janov nad Nisou, Jablonec a Kokonín do Rychnova u Jablonce, kterou by měl na základě dohody převzít z velké části Liberecký kraj. Počítá se také s jejím prodloužením z Bedřichova až do Liberce. Jablonec by pak na trase zajišťoval jen krátké spojení z Janova přes Jablonec do Rychnova, spoje mezi Bedřichovem a Janovem, Janovem a Hraběticemi a také školní autobusy.

Od února 2028 by se měl rozsah MHD v Jablonci snížit ze současných 1,37 milionu kilometru ročně o čtvrtinu na 1,03 milionu kilometru. Z toho třetinu bude zajišťovat Jablonecká dopravní osmi vozy s elektrickým pohonem a zbylé dvě třetiny externí dopravce s 15 autobusy, z toho devět by mělo být podle koncepce s naftovým pohonem a šest nízkoemisních - plug-in hybridů. Tím by podle Wejnara mělo město splnit i požadavky legislativy na nasazení nízkoemisních vozů ve veřejné dopravě.

čtk

Nový dopravní model od 1. února 2028

Od roku 2028 bude veřejná doprava ve statutárním městě Jablonec nad Nisou zajištěna prostřednictvím čtyř vzájemně provázaných pilířů:

Poptávková doprava – tři vozidla na elektrický pohon s celkovým ročním dopravním výkonem 82 800 km, provoz zajišťuje Jablonecká dopravní a.s. na základě Smlouvy o poskytování přepravních služeb (platnost od 1. 7. 2025 do 31. 1. 2033).

Páteřní linka č. 101 – spojení Rychnov – Jablonec – Janov – Bedřichov – (Liberec), rozdělené mezi dva dopravce dle schváleného memoranda.

Externí dopravce – celkem 15 vozidel, z toho šest nízkoemisních (plug-in), s předpokládaným ročním dopravním výkonem 690 tis. km. Smlouva o poskytování přepravních služeb bude uzavřena na základě výběrového řízení (platnost od 1. 7. 2028 do 31. 1. 2033).

In-house provoz Jablonecká dopravní, a.s. – osm vozidel s nulovými emisemi (elektrobusy) s ročním výkonem 340 tis. km. Nabíjení autobusů bude probíhat na zařízeních provozovaných společností Jablonecká energetická, a.s. Smlouva bude platná od 1. 7. 2028 do 31. 1. 2038.

Ekonomické parametry a environmentální cíle

Předpokládaný celkový roční dopravní výkon včetně rezervy činí 1 150 000 km. Při tržbách z jízdného 22,50 Kč/km bude generován příjem ve výši 25,9 mil. Kč ročně. Celkové náklady se odhadují na 90 mil. Kč. Kompenzace dopravcům ze strany města dosáhne výše 64,1 mil. Kč, což je méně než aktuálně schválená částka 72 mil. Kč.

Ve flotile bude od roku 2028 osm elektrobusů (Jablonecká dopravní a.s.), šest plug-in hybridů a devět naftových autobusů (externí dopravce), což odpovídá zákonným kvótám dle Zákona o nízkoemisních vozidlech pro referenční období 2026–2030.

JN/Jana Fričová