Jablonec nad Nisou si připomene 120 let provozu tramvají, první vyjela 7. února 1900 na linku do Rychnova

05. 02. 2020 | 17:14

Historickými jízdami i slavnostní večeří s původním menu si v Jablonci nad Nisou připomenou 120 let zahájení tramvajového provozu. První tramvaj vyjela v Jablonci 7. února 1900 na linku do nedalekého Rychnova. Jablonec byl sedmým městem v zemích Koruny české, ve kterém tramvaje jezdily.

JNtramHist
Foto z http://www.fotodoprava.com

Dnes už tam koleje nevedou, po původní trase tak budou v pátek jezdit historické autobusy. ČTK to dnes řekla mluvčí magistrátu Jana Fričová.

Tramvaje v Jablonci vyjely před 120 lety na jednokolejný úsek trati spojující dnešní Mírové náměstí s Rychnovem u Jablonce. Trať o metrovém rozchodu s výhybnami měřila něco přes devět kilometrů. Do roka přibyly další úseky na náměstí Boženy Němcové, do Rýnovic k poště a od divadla do Brandlu. Na konci roku 1900 už celá tramvajová síť, která měla charakter malodráhy, měřila 21 kilometrů a spojovala Jablonec s obcemi v blízkém i vzdálenějším okolí.

Foto z http://www.fotodoprava.com

"Ve čtvrtek večer uspořádáme slavnostní večeři v hotelu Zlatý lev ve stejném duchu jako před 120 lety v předvečer zahájení provozu," řekl předseda Sdružení pro obnovení elektrických kolejových drah Jablonce nad Nisou Lukáš Pleticha. V archivu dokonce objevili menu tehdejší slavnostní večeře. Hosté se tak mohou těšit na "polévku ze staré slepice", candáta na másle s vařenými brambory, ragú z jelena, filet Wellington nebo kohouta s francouzským salátem či kompotem. Sladkou tečkou budou lívanečky.

Foto z http://www.fotodoprava.com

V pátek připomene historii tramvajové dopravy ve druhém největším městě v Libereckém kraji výstava v informačním centru v přízemí jablonecké radnice. "Vystaven bude například model elektrické tramvajové lokomotivy nebo kopie zaměstnanecké knihy Jabloneckých elektrických drah," uvedl ředitel Jablonecké dopravní Luboš Wejnar. Připravené jsou i jízdy historickými autobusy z Mírového náměstí do Rychnova. "Pojedou Lidickou ulicí do ulice 5. května, a tak budou kopírovat někdejší koleje," dodal. Svézt se bude možné i historickou tramvají, i když trať, která dnes Jablonec spojuje s Libercem, je z roku 1955. Z původní sítě nic nezbylo.

čtk

HISTORICKÉ MEZNÍKY TRAMVAJOVÉ DOPRAVY

 1892 - první úvahy o zřízení tramvajové dopravy v Jablonci

1895 - továrník Gustav Hoffmann získal předběžnou koncesi pro provoz tramvaje; ve stejném roce vznikl první projekt

1898 - začaly přípravné práce na stavbě tramvajové trati

1899 - vznik společnosti Gablonzer Strassenbahn und Elektrizitäts Gesellschaft

1900, 7. února - v Jablonci vyjely první tramvaje na trati spojující dnešní Mírové náměstí s Rychnovem u Jablonce n. N. Celý úsek byl jednokolejný s výhybnami, měl rozchod 1000 mm a měřil přibližně 9,3 km.

1900, duben – provoz na trati od divadla přes Mírové náměstí na náměstí Boženy Němcové

Model původní elektrické tramvajové lokomotivy. Foto: SMJ

1900, květen - trať z Mírového náměstí do Rýnovic k poště a od divadla do Brandlu (trať byla zrušená v roce 1945)

1900, září - provoz na úsecích Rýnovice, pošta – Janov nad Nisou a z Brandlu do Rýnovic (tato trať ukončila provoz v roce 1950)

Na konci roku 1900 celá tramvajová síť měřila přibližně 21 km a vedla hodně členitým terénem. Jablonecké tramvaje měly spíše charakter malodráhy, protože spojovaly s Jabloncem obce v blízkém i vzdálenějším okolí.

1904 - prodloužení trati z náměstí Boženy Němcové do Jabloneckých Pasek. Dalších 30 let se síť tramvajových tratí neměnila.

1902-1904 – velký rozmach nákladní tramvajové dopravy; na celé síti vzniklo několik nákladišť a vleček do různých podniků

1904 - pravidelnou přepravu zásilek zahájila pošta, která tramvaje využívala až do roku 194

Jizdní řád 1Jizdní řád 1

Jízdní řád 2Jízdní řád 2

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace