Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na Jablonecku podle svazu loni nezanikla žádná sklářská ani bižuterní firma

06. 01. 2023 | 13:28

Na Jablonecku podle Svazu výrobců skla a bižuterie (SVSB) loni neukončila podnikání žádná ze sklářských či bižuterních firem. Vládne mírný optimismus, výrobcům se ve srovnání s covidovými lety 2020 a 2021, kdy se tržby výrazně propadly, dařilo. Zvýšil se také export. ČTK to řekl předseda představenstva SVSB Pavel Kopáček.

jablonexILustr Mad2
archivní foto Mad

Výroba se podle něj blížila úrovni předcovidového roku 2019, i když náklady byly podle odhadů v průměru o čtvrtinu vyšší, zdražily suroviny, energie i práce.

"Zvýšené náklady musely firmy promítnout do cen," řekl Kopáček. Zdražení ale podle něj zdaleka nebylo tak výrazné. V reprezentativní prodejně Křišťálový ráj, kterou loni v červnu otevřel svaz v centru Jablonce, se ceny bižuterie zvedly proti roku 2021 o deset až 12 procent. Prodejna nabízí produkci 32 firem, z toho je 24 výrobců bižuterie, zbytek tvoří sklářské firmy, výrobci bižuterních komponentů a vánočních ozdob. Loňské tržby byly podle Kopáčka rekordní, zejména v závěru roku.

Výroba skla a bižuterie má na Jablonecku dvousetletou tradici. Její pozicí ve světě výrazně otřásl rozpad skupiny Jablonex Group, která ještě v polovině roku 2009 patřila k největším výrobcům bižuterie na světě. Pro menší výrobce v regionu firma zajišťovala odbyt produkce a některé úpravy a komponenty. Vyvážela do 90 zemí. O likvidaci skupiny rozhodli akcionáři. Tržby firem se pak propadly zhruba na polovinu, výrazně tehdy pomohl právě svaz. Koronavirus ale podle Kopáčka dopadl na místní výrobce ještě tvrději, některé firmy v minulých letech výrobu ukončily.

S odbytem skla a bižuterie v tuzemsku pomáhají podle Kopáčka hlavně turisté, v případě Křišťálového ráje tvoří více než 85 procent zákazníků. Ke zviditelnění zdejších výrobců pomohl podle něj projekt Libereckého kraje na podporu cestovního ruchu Křišťálové údolí (Crystal Valley) Kraj má ve světě unikátní postavení ve sklářské a bižuterní výrobě, působí tu kolem 160 sklářských, bižuterních a šperkařských firem, živnostníků, muzeí a škol, a právě ty by měly být hlavním turistickým lákadlem. Kraj proto před třemi lety koupil ochranné známky Křišťálové údolí od sklářské firmy Preciosa.

čtk