Na obnovu ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova přispěje Správě železnic Evropská unie
Na obnovu unikátní ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova na Jablonecku přispěje Evropská unie. Správa železnic uspěla s žádostí o dotaci z přeshraničního programu Interreg Česko-Polsko, získat by měla bezmála 368 milionů korun, což je 80 procent uznatelných nákladů, uvedla v tiskové zprávě mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Správa železnic teď hledá dodavatele stavby, náklady odhadla na 460 milionů korun bez DPH. Lhůta pro nabídky končí 4. března.
Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železnicí v Česku, předloni oslavila 120 let. Dvanáctikilometrová jednokolejná trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.
Trať je ve velmi špatném stavu a obnovu nutně potřebuje, Správa železnic proto loni v listopadu zakázala na trati provoz historických vlaků Zubačky, který platí do ukončení rekonstrukce. Cílem projektu je podle Eberl Friebové obnovit turisticky významnou železniční trať, a to ve spolupráci s polským Dolnoslezským vojvodstvím. "Díky opravě dojde ke zlepšení stavebně-technického stavu trati a zvýšení bezpečnosti. Významnou součástí projektu je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace ve stanici Dolní Polubný," doplnila.
Obnova ozubnicové trati je největší investiční akcí programu Interreg, přijde na 23,4 milionu eur (v přepočtu 583 mil.Kč), z toho bezmála 18,9 milionu eur (470 mil.Kč) je podíl Správy železnic. Na polské straně je podle mluvčí Správy železnic součástí projektu výměna kolejnic na více než třináctikilometrovém úseku trati ze stanice Szklarska Poręba - Górna na česko-polskou státní hranici a také zabezpečení dvou železničních přejezdů a jejich ovládání.
Správa železnic počítá s tím, že ještě letos uzavře smlouvy s dodavateli. "Do konce roku se vyrobí specifické komponenty ozubnic a ocelových pražců, v příštím roce pak dojde k realizaci obou staveb v souběžné výluce," uvedla Eberl Friebová. Na české straně je v plánu především oprava železničního spodku a svršku, oprava tunelů, mostů, propustků, nástupišť a dalších částí železniční infrastruktury. Práce na české i polské straně by měly být hotové do roku 2027.
čtk