Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na zrekonstruované tramvajové trati do Jablonce bude možné v Proseči nad Nisou přestoupit do vlaku

26. 04. 2024 | 15:30

Na zrekonstruované tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou budou mít cestující možnost přestoupit z tramvaje do vlaku a naopak. V prostoru bývalého nádraží v Proseči nad Nisou vznikl společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami, kde bude zároveň možné přestoupit.

tramvaj jbcTOP
Titulní foto Artur Irma, fotogalerie Artur Irma a DPMLJ/Petr Dvorský

Při dnešní zkušební jízdě to ČTK řekla mluvčí Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Martina Poršová. Cestující se tramvají poprvé svezou 1. května, zatím se na trase zacvičují řidiči tramvají.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955, se svými 12 kilometry je druhou nejdelší meziměstskou tratí v Česku, ročně ji využije téměř milion cestujících. Trať z Liberce přes Vratislavice do Jablonce byla v Česku posledním úsekem, kde ještě jezdily tramvaje s metrovým rozchodem. Provoz se na trati zastavil v červenci 2021, od té doby vozí kvůli rekonstrukci cestující autobusy. Trať má za sebou zásadní modernizací, která přišla bez DPH na 893 milionů korun. "Jde o jednu z největších investičních akcí podniku v novodobých dějinách," řekl předseda představenstva Michal Zděnek.

Foto DPMJL/Petr Dvorský

Trať mezi Libercem a Jabloncem podstoupila velkou opravu v 70. letech minulého století, kdy vyměnili koleje, troleje a předělali dvě výhybny, potřebovala ale zásadní modernizaci. Ta začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Postupně se pak do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun, velkou část zaplatily fondy Evropské unie. Značnou měrou přispěla podle Zděnka EU i na dokončení rekonstrukce.

Podle původních plánů se měly tramvaje na trasu vrátit už v polovině loňského roku, stavbu ale zkomplikovala koronavirová pandemie, válka na Ukrajině a s ní spojený nedostatek dělníků i vysoké ceny. "Měli jsme tam trochu problém i s výkupem pozemků od jednoho majitele a následně se samozřejmě tento problém přenesl i na ČEZ," popsal důvody zpoždění provozně technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička. Objevily se podle něj také technické problémy.

Foto: DPMJL/Petr Dvorský

Stavba se podle Lavičky skládala ze 128 objektů, dalších 20 zajišťovaly společnosti ČEZ Distribuce a CETIN. "Kompletně se měnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly se výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, snažili jsme se zvětšit poloměry některých oblouků. Musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělaly se nové povrchy a signalizace," vyjmenoval rozsah prací Lavička.

Nová trať má nyní drážní rozchod 1435 milimetrů stejně jako v Liberci na trase z Lidových sadů pod Ještěd, mohou tam díky tomu jezdit stejné tramvaje. "Cestující to pozná, jízda bude klidnější," dodal Lavička.

čtk