Na zrekonstruované tramvajové trati do Jablonce bude možné v Proseči nad Nisou přestoupit do vlaku
Na zrekonstruované tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou budou mít cestující možnost přestoupit z tramvaje do vlaku a naopak. V prostoru bývalého nádraží v Proseči nad Nisou vznikl společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami, kde bude zároveň možné přestoupit.
Při dnešní zkušební jízdě to ČTK řekla mluvčí Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Martina Poršová. Cestující se tramvají poprvé svezou 1. května, zatím se na trase zacvičují řidiči tramvají.
Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955, se svými 12 kilometry je druhou nejdelší meziměstskou tratí v Česku, ročně ji využije téměř milion cestujících. Trať z Liberce přes Vratislavice do Jablonce byla v Česku posledním úsekem, kde ještě jezdily tramvaje s metrovým rozchodem. Provoz se na trati zastavil v červenci 2021, od té doby vozí kvůli rekonstrukci cestující autobusy. Trať má za sebou zásadní modernizací, která přišla bez DPH na 893 milionů korun. "Jde o jednu z největších investičních akcí podniku v novodobých dějinách," řekl předseda představenstva Michal Zděnek.
Trať mezi Libercem a Jabloncem podstoupila velkou opravu v 70. letech minulého století, kdy vyměnili koleje, troleje a předělali dvě výhybny, potřebovala ale zásadní modernizaci. Ta začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Postupně se pak do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun, velkou část zaplatily fondy Evropské unie. Značnou měrou přispěla podle Zděnka EU i na dokončení rekonstrukce.
Podle původních plánů se měly tramvaje na trasu vrátit už v polovině loňského roku, stavbu ale zkomplikovala koronavirová pandemie, válka na Ukrajině a s ní spojený nedostatek dělníků i vysoké ceny. "Měli jsme tam trochu problém i s výkupem pozemků od jednoho majitele a následně se samozřejmě tento problém přenesl i na ČEZ," popsal důvody zpoždění provozně technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička. Objevily se podle něj také technické problémy.
Stavba se podle Lavičky skládala ze 128 objektů, dalších 20 zajišťovaly společnosti ČEZ Distribuce a CETIN. "Kompletně se měnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly se výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, snažili jsme se zvětšit poloměry některých oblouků. Musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělaly se nové povrchy a signalizace," vyjmenoval rozsah prací Lavička.
Nová trať má nyní drážní rozchod 1435 milimetrů stejně jako v Liberci na trase z Lidových sadů pod Ještěd, mohou tam díky tomu jezdit stejné tramvaje. "Cestující to pozná, jízda bude klidnější," dodal Lavička.
čtk