Obnovu unikátní ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova zajistí Pražská strojírna. Rekonstrukce přijde na 447 milionů
Obnovu unikátní ozubnice v Jizerských horách zajistí Pražská strojírna. Práce jsou součástí kompletní rekonstrukce železniční trati z Tanvaldu do Kořenova na Jablonecku, která přijde na 447 milionů korun. Trať je jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě, zkoušení segmentů ozubnice trvalo dva roky, hodnota projektu přesahuje 47 milionů korun. V tiskové zprávě to uvedla mluvčí Pražské strojírny Eva Pospíchalová.
Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova začal 30. června 1902. Dál ve směru na Harrachov a za hranice začaly vlaky jezdit týž rok na podzim. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati kvůli vysoké ztrátovosti zastavit, díky protestům veřejnosti se podařilo provoz zachovat. Od podzimu 2010 byl navíc po 65 letech obnoven provoz přes hranice do Polska.
Unikátní trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v České republice, je ale v havarijním stavu a její obnova se připravovala několik let. "Naše strojírna se stala oficiálním dodavatelem více než čtyř kilometrů nové dvojité Abtovy ozubnice, všech jejich segmentů – nájezdů a výjezdů," doplnil předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny Robert Masarovič, podle kterého jde o mimořádné technické dílo.
První dodávka je plánovaná na začátek června a bude ji tvořit 1600 ozubnicových pásů a čtyři ozubnicové nájezdy. Rekonstrukce se dočká i dopravna Dolní Polubný, kde nově budou čtyři drážní výhybky, z toho tři ozubnicové s přestavitelnou ozubnicí. "Je to krok naší továrny novým směrem od klasické tramvajařiny k železnici. Jsme hrdí, že vítěz veřejné zakázky, společnost Chládek & Tintěra, dala důvěru právě nám," dodal Masarovič.
Součástí rekonstrukce trati, na kterou získala Správa železnic dotaci z evropských fondů, je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v Dolním Polubném. Oprava čeká také Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku, zvýšit by se měla bezpečnost provozu na celém úseku. Stavba je největší investiční akci financovanou EU z programu Interreg Česko – Polsko 2021–2027. Správa železnic získá z programu 11,995 milionu eur (300 milionů Kč).