Správa železnic znovu nabízí nevyužívané dolní nádraží v Jablonci. Chce za tu ruinu 2,395 milionu
Správa železnic znovu nabízí nevyužívanou budovu dolního nádraží v Jablonci nad Nisou, vyhlásila veřejnou soutěž. Za zdevastovanou budovu z konce 19. století žádá 2,395 milionu korun, zájemci ale mohou nabídnout i méně.
Nádraží, které nutně potřebuje kompletní rekonstrukci, stojí mezi železničními a tramvajovými kolejemi na Brandlu a je součástí opěrné zdi, která zpevňuje svah. Nabídky lze podávat do 27. srpna.
Veřejnou soutěž na prodej bývalé výpravní budovy neúspěšně vyhlásila Správa železnic v lednu. "Město Jablonec nad Nisou o budovu zájem nemá kvůli vysokým nákladům na nutnou rekonstrukci," řekla na dotaz ČTK mluvčí magistrátu Jana Fričová. Ze stejného důvodu nemá o budovu zájem ani Sdružení pro obnovu kolejových drah v Jablonci nad Nisou, které chtělo v minulosti nádraží získat pro své aktivity. ČTK to dnes řekl předseda sdružení Petr Mikula.
"Když jsme o to nádraží žádali, tak to bylo, když tam ještě byl poslední nájemník. Dozvěděli jsme se právě od něj, že by budova měla jít v zemi, tak jsme o ni požádali tehdejší Správu železniční dopravní cesty. Měli jsme vizi, že to opravíme s pomocí dotací, kontaktovali jsme dokonce nějaké spolky v Německu, kde jsme se předběžně bavili o tom, že bychom podali společný projekt. Chtěli jsme tam udělat spolkový dům se zázemím pro modeláře, spolkovou místnost, mít tam tři byty, aby tam někdo žil a nenastěhovali se tam bezdomovci, jak se to stalo," doplnil Mikula.
Sdružení ale budovu nezískalo a dnes už ji nechce. "Ten dům je sice zazděný a zabedněný, ale pořád do něj někdo leze. Byli jsme se tam podívat, je to úplně zničené," poznamenal Mikula. V objektu jsou podle něj vytrhané trubky, budova je poškozená vodou, střecha přišla o všechny kovové díly, které bylo možné zpeněžit ve sběrně. Škody jsou podle něj takové, že na jejich opravu spolek peníze z žádných dotačních programů sehnat nedokáže, proto už o budovu zájem nemá.
Bývalá výpravní budova s restaurací a kancelářemi z roku 1889 léta neslouží svému účelu, před pěti lety byla určena k demolici. Z té ale sešlo a Správa železnic se ji teď snaží zpeněžit. "Zděná budova se dvěma nadzemními a dvěma podzemními podlažími se sedlovou střechou je dlouhodobě nevyužívaná. Je odpojená od inženýrských sítí, okna a dveře v úrovni kolejiště jsou zazděné z důvodu zamezení vniknutí nežádoucích osob. Budovu však je možné napojit na rozvody elektřiny, kanalizace a plynu z veřejných uličních řadů," uvedla Správa železnic.
Budova stojí na velmi rušném místě, kolem vede silnice I/14 z Liberce přes Vratislavice do Jablonce, na přilehlé trati staví vlaky každých 15 minut a podobnou frekvenci mají i tramvaje na meziměstské trati Liberec - Jablonec, jejichž provoz obnovil liberecký dopravní podnik po více než dvouleté výluce 1. května. Nový majitel také musí počítat s tím, že je přes budovu vedena přípojka nízkého napětí pro venkovní osvětlení železniční zastávky a také napájení zabezpečovacího zařízení, obojí je ve správě Správy železnic.
Navzdory stáří nemá budova památkovou ochranu, případní zájemci o pozemek o rozloze 630 metrů čtverečních si mohou budovu prohlédnout v červenci a srpnu.
čtk