Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce: Zruší se výhybna na Proseči, nová vznikne na Novém světě

13.10.2022 | 15:07

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce nad Nisou bude mít po skončení modernizace částečně pozměněnou trasu. V součtu zhruba kilometr povede jinudy, řekl dnes novinářům provozně technický ředitel dopravního podniku (DPMLJ) Ludvík Lavička. V Proseči navíc vznikne i společné nástupiště s železnicí a přibude tam i přejezd se závorami, který se zřejmě stane lákadlem pro nadšence do kolejové dopravy.

tramvajovatrat2
Foto: Artur Irma

"Společný přejezd tramvaje a železnice je, myslím si, nejbližší ve Stuttgartu," podotkl Lavička.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a se svými 12 kilometry je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Naposledy se trasa kompletně rekonstruovala v 70. letech. Obnova trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města, nyní se pracuje na posledním, zhruba pětikilometrovém úseku z Vratislavic nad Nisou do Jablonce.

Poslední část modernizace téměř za tři čtvrtě miliardy korun začala letos v květnu. Stavba je rozdělená do čtyř úseků a práce na nich probíhají souběžně. Podle Lavičky jsou ale v různých fázích, někde nejsou ještě dokončené přeložky inženýrských sítí či demolice, ale třeba na jednom úseku v Jablonci jsou už položené koleje. Vše by mělo být hotové do června příštího roku.

Kvůli změně trasy bylo zbouráno pět rodinných domů. Podle Lavičky čeká demolici i bývalé nádraží v Proseči, které není využívané od roku 1946, a ještě jeden dům, který komplikoval provoz už dříve. "V podstatě ta trať byla v těch místech neopravitelná," uvedl Lavička. Podle něj to bylo dané tím, že na opěrné zdi u tratě byla postavená část tohoto domu.

Tramvajová trať do Jablonce po skončení modernizace povede i přes nový most v Zeleném Údolí, i jeho výstavba už začala. Bude mít větší poloměr oblouků než předchozí. Řidiči tramvají tak už nebudou muset v tomto místě snižovat rychlost. Nadále ale zůstane úsek z Vratislavic do Jablonce jednokolejný, přidat další kolej podle Lavičky není potřeba. "Bylo by to zbytečné, je tam dostatečný počet výhyben," řekl. Jedna z nich ale bude na jiném místě - zrušená bude výhybna na Proseči a nová vznikne v místě zvaném Nový svět.

čtk