Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Zubačka kvůli stavu trati příští rok do Kořenova nepojede, nahradí ji jiné vlaky

01. 01. 2024 | 6:53

Kvůli špatnému stavu železniční trati nebudou v příštím roce jezdit z Tanvaldu do Kořenova na Jablonecku vlaky tažené ozubnicovou lokomotivou. Správa železnic jejich provoz v listopadu zakázala až do skončení plánované rekonstrukce trati. O oblíbené nostalgické jízdy ale lidé nepřijdou, provozovatel slíbil, že jízdní řád dodrží a nasadí tam jiné vlaky, řekl ČTK náměstek libereckého hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

zubackaharrachov2
Foto: Artur Irma

Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem oslavila loni 120 let provozu. Diagnostika trati v loňském a letošním roce ale podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové ukázala zhoršení stavu železničního svršku, pro běžné vlaky ale zůstává trať v provozu. "Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati," uvedla mluvčí na dotaz ČTK. Správa železnic připravuje rekonstrukci trati, náklady odhaduje na 460 milionů korun bez DPH.

Trať spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Dvanáctikilometrová železnice je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

"Já jsem rád, že Správa železnic uspěla s žádostí o dotaci z česko-polského programu Interreg, to znamená, že bude mít financování na tu rozsáhlou rekonstrukci. Dohodli jsme se, že do toho technického jednání nebudeme jako kraj zasahovat," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Pro kraj je podle něj v tuto chvíli prioritou udržet provoz pravidelných vlaků až do zahájení plánované rekonstrukce.

Projekt nostalgických jízd zahájil Liberecký kraj v letošním roce a zahrnul je i do jízdních řádů. Jízdy historických vlaků nejen v Kořenově, ale i v Martinicích v Krkonoších a Turnově podpořil letos kraj více než třemi miliony korun a v příštím roce by do nich podle Svitáka mělo jít 7,3 milionu. Kraj uzavřel šestiletou smlouvu s Železniční společností Tanvald, která zastřešuje nejen provoz Zubačky, ale i fungování dalších železničních spolků.

čtk