Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

České dráhy koupily pro Liberecký kraj dalších devět vlaků RegioShuttle za devět milionů eur

18. 12. 2023 | 15:25

České dráhy koupily v Německu pro Liberecký kraj dalších devět nízkopodlažních motorových vlaků RegioShuttle RSI. Pořízení dalších vozů bylo jednou z podmínek prodloužení smlouvy s dopravcem na provoz Jizerskohorské železnice do roku 2033.

RegioShuttle
Regio Shuttle RS1- GW Train Regio a.s.

České dráhy za vlaky zaplatily bez DPH devět milionů eur (v přepočtu přes 220 milionů Kč), nasadit je plánují nejpozději na konci roku 2026, uvedl dnes v tiskové zprávě mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Tento typ motorových vlaků jezdí v Libereckém kraji od roku 2011, kdy České dráhy zahájily na základě veřejné zakázky provoz na Jizerskohorské železnici. Nasazení moderních nízkopodlažních vlaků bylo už tehdy jednou z podmínek. Dopravce proto před lety pořídil 16 vlaků RegioShuttle švýcarské firmy Stadler, jeden ale shořel a museli ho odepsat. Původně měla smlouva skončit v prosinci 2026, na jaře se ale kraj a České dráhy dohodly na jejím prodloužení. Nová sedmiletá zakázka počítá s ročním objemem dopravy dva miliony kilometrů, průměrná cena je bezmála 235 korun za kilometr.

Jizerskohorská železnice představuje 38 procent rozsahu železniční dopravy v kraji. "Ročně tam vlaky přepraví 3,5 milionu lidí, od zahájení provozu vzrostl počet cestujících o třetinu," řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). To je podle něj jeden z důvodů, proč byly podmínkou prodloužení smlouvy další vlaky.

"Díky komfortu, který vlaky nabízejí, a také díky některým vylepšením v oblasti infrastruktury roste zájem o cestování na tratích Jizerskohorské železnice a v oblasti Frýdlantského výběžku. Řada vlaků jezdí o dvou motorových vozech a některé spoje vyžadují navýšení kapacity až na tři vozy. Proto jsme se dohodli se zástupci Libereckého kraje na dalším posílení spojů, navýšení kapacity a doplnění zdejšího parku motorových vozů RegioSpider o další motoráky z Německa," uvedl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.

Dalších devět vlaků koupily podle Šťáhlavského ČD od společnosti Alpha Trains, jde o vozy vyrobené v roce 2000 a modernizované v roce 2014, které jezdí v oblasti Berlína a Braniborska. Před nasazením v Libereckém kraji budou všechny motorové vozy upravené pro provoz v České republice a budou na nich provedeny i další úpravy podle požadavku kraje. Půjde například o změnu vnějšího laku, doplnění palubní wi-fi, informačního systému, revitalizaci interiéru včetně přečalounění sedaček nebo doplnění odbavovacích systémů.

Nová smlouva s ČD počítá i s posílením dopravy na Jizerskohorské železnici asi o 20.000 kilometrů ročně, kromě jiného by se mělo zlepšit spojení do Nového Města pod Smrkem, znovu začnou od roku 2026 České dráhy jezdit na trase z Tanvaldu do Železného Brodu. Součástí smlouvy je také linka do polské Sklářské Poreby a výhledově i do německého Zhořelce, a také prodloužení na Mladou Boleslav. Díky pořízení dalších vlaků RegioShuttle už nebudou na Frýdlantsku a v Jizerských horách jezdit vlaky Regionova.

čtk