Dopravci: Tendr na zajištění vlaků na severovýchodě Česka je v rozporu s koncepcí státu
AKTUALIZOVÁNO: Výběrové řízení ministerstva dopravy na zajištění rychlíků na severovýchodě Česka je v rozporu s jeho koncepcí rozvoje elektrizace tratí. V tiskové zprávě to dnes uvedl Svaz osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia). Podle něj úřad v tendru poptává hybridní dieselelektrická vozidla, která ale kvůli chybějící elektrizaci pojedou z velké části na naftový pohon.
Náklady na provoz tak budou po dobu smlouvy o několik miliard korun vyšší než u elektrických jednotek. Svaz žádá, aby stát v regionu Severovýchod zajistil potřebnou úpravu drážní infrastruktury. Ministerstvo provoz bateriových vlaků nevylučuje. ČTK to řekl mluvčí ministerstva František Jemelka. Úřad zakázku na 15 let s odhadovanou cenou 15,15 miliardy vypsal počátkem ledna.
"Nesoulad mezi strategickými plány a zadáním pro výběrové řízení představuje riziko především pro stát, který náklady na pořízení a provoz hybridních dieselelektrických vozidel dopravcům zaplatí v rámci úhrady prokazatelné ztráty. Dieselová trakce je energeticky až trojnásobně dražší než elektrická. Stát soutěží veřejné služby, na které nemá připravenou infrastrukturu," uvedl ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec s tím, že požadované vlaky budou nehospodárné i kvůli vysoké hmotnosti.
Podle Jemelky podmínky soutěže vylučují nasazení čistě dieselových vozidel, ostatní podmínky jsou nastavené široce, aby úřad získal co nejvíce nabídek. "Nechceme nijak vylučovat provoz bateriových a jiných alternativních vozidel, a to přesto, že na předmětných relacích jsou a ještě řadu let budou dlouhé úseky bez trakčního vedení, které provoz takových vozidel z faktických důvodů velmi omezují," řekl ČTK Jemelka.
V souvislosti s elektrizací tratí svaz za problém považuje to, že si stát nestanovil závazné termíny elektrizace jednotlivých úseků a přechodu na jednotný systém střídavé trakce při zavádění výhradního provozu zabezpečovacího systému ETCS. Bez těchto termínů a jejich harmonizace s tendry na zajištění veřejných služeb dopravci mimo jiné nemůžou efektivně plánovat nákup vozidel, uvedl Moravec.
Podle svazu pojedou hybridní vlaky poptávané pro severovýchod země z 85 procent na naftový pohon a z 15 procent budou poháněny stejnosměrným proudem. "Vozidla musí být zároveň schopna být napájena střídavou trakcí, která se ale na předmětných tratích nevyskytuje," dodal Moravec.
Soutěž se týká souboru Severovýchod, který zahrnuje linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. V současné době tam jezdí Arriva vlaky, kterým ministerstvo nedávno prodloužilo smlouvu do prosince 2029, linka R24 je zcela nová.
Podmínkou zakázky je nasazení moderních vlaků. Ministerstvo dopravy zjišťovalo, zda jsou pro provoz podle požadavků na trhu dostupná vozidla a čtyři výrobci – Škoda Transportation, Stadler Rail, Newag a Siemens – potvrdili, že vlaky splňující podmínky ministerstva mohou dodat.
čtk