Hendikepované občany sveze po kraji i za jeho hranice nový bezbariérový autobus ČSAD
Výlety za kulturou, týdenní ozdravné pobyty i několikatýdenní cesty do zahraničí umožní postiženým autobus, který pořídila dopravní společnost ČSAD Liberec. Sedm let starý speciál koupila v Německu za 99.000 eur (2,5 milionu Kč), nový by stál více než trojnásobek. Plošina umožňuje na palubu naložit i elektrický vozík, interiér je velmi variabilní a umožňuje cestu na vozíku, ale i bez něj. Novinářům to dnes řekl náměstek hejtmana pro sociální věci Pavel Svoboda (ČSSD).
Autobusy upravené pro přepravu handicapovaných měl v minulosti liberecký dopravní podnik, jeden ale prodal a druhý dlouhodobě pronajal. Ve městech i regionech sice jezdí nízkopodlažní autobusy, ty ale nelze k přepravě více vozíčkářů využít. Autobus pořízený v Německu umožňuje přepravu až 48 cestujících na sedadlech. Interiér je ale variabilní a sedačky umístěné v kolejnicích je možné vyndat, případně posunout. Do autobusu se vejde 15 vozíků ale také 22 postižených, které na jejich místa přepraví speciální portálová hrazda. Autobus má i bezbariérovou toaletu a kuchyňku.
Oranžový speciál si dnes v areálu ČSAD Liberec vyzkoušeli i postižení. "Situace při pořádání třeba ozdravných pobytů není vůbec jednoduchá nejen z hlediska dopravy, ale i dalších aspektů, ale ta doprava je pro nás zásadní. My, když se nedostaneme do nějakého místa, tak ten pobyt není," řekl ČTK Tomáš Hluštík ze spolku Obzor. Spokojen byl s autobusem také liberecký krajský předseda Národní rady zdravotně postižených Martin Kroll, podobných vozů podle něj v Česku zatím mnoho není, i když jich pomalu přibývá. "Většinou jsou dopravci orientovaní na zdravé cestující, málokdo vychází postiženým vstříc," řekl ČTK.
Na pořízení autobusu pro postižené přispěl Liberecký kraj, který je prostřednictvím krajské společnosti Autobusy LK majoritním vlastníkem ČSAD Liberec. "Takovéhle operativní řešení problému je jednou z výhod vnitřního dopravce. Myslím, že autobus bude organizacemi, které se věnují postiženým, hojně využíván. My se teď snažíme o nastavení ekonomiky provozu," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Pro organizace v Libereckém kraji by podle něj měly být platby příznivé a pokrývat by měly jen provozní náklady.
čtk