Jedeme na dovolenou: Rady pro bezpečnou jízdu a přehled nebezpečných míst v kraji
Počet dopravních nehod v Libereckém kraji dlouhodobě roste a za posledních 10 let vzrostl o 25 %. V roce 2011 se na území kraje stalo 3 624 nehod, v roce 2020 to bylo 4 515 nehod.
Jak vyplývá z dat Centra dopravního výzkumu, nejvíce nehod si v absolutních číslech mezi kraji podržela i v roce 2020 Praha (16 905 nehod), následovaná Středočeským krajem (13 948 nehod) a Ústeckým krajem (10 282 nehod). Naopak nejméně nehod museli policisté řešit v Karlovarském (2 158 nehod), Plzeňském (3 713 nehod) a Pardubickém kraji (4 061 nehod). Celkově se v roce 2020 na českých silnicích událo 94 794 nehod, což je 26% nárůst oproti roku 2011 (75 137 nehod). Při cestě na dovolenou si proto dávejte pozor, abyste se svou jízdou nezapojili do těchto statistik. Přinášíme tipy na to, kde a jak se nehodám vyhnout.
„Nehodovost obecně ovlivňují tři základní faktory: vozidlo, komunikace a člověk. Na ně pak působí povětrnostní podmínky a intenzita silničního provozu,“ definuje plk. Jiří Zlý, ředitel služby dopravní policie, činitele silničního provozu, které, pokud se nevhodně namíchají, dají vzniknout dopravní nehodě.
Víte, kde se v našem kraji nejvíc bourá?
Co ale udělat proto, abyste se nehodě vyhnuli? Před cestou si zjistěte, která místa jsou na vaší trase dlouhodobě riziková, a při jejich průjezdu jim věnujte zvláštní pozornost. Jejich aktualizovaný přehled můžete najít na webu Centra dopravního výzkumu (http://nehody.cdv.cz).
Na Liberecku se jedná například o silnici z Jablonce nad Nisou do Smržovky, výjezd z Nového Boru do Kamenického Šenova nebo zákrutu na silnici č. 13 před obcí Mlýnice ve směru na Frýdlant.
Při cestě republikou přes krajská města si pak dávejte pozor zejména v Brně, Plzni a Zlíně. Tato města měly podle Indexu bezpečnosti silnic Generali České pojišťovny nejnebezpečnější komunikace ze všech krajských měst v minulém roce.
Nebezpečí číhá na dvoupruhové silnici, na dálnici je bezpečno.
Dobré je také umět poznat typové situace, kdy vám hrozí srážka. Ačkoliv jsou nehody způsobeny více faktory, výše uvedená riziková místa mají něco společného. Většina z nich leží na běžných dvoupruhových silnicích (tedy na takových, po nichž se jezdí na každé straně v jednom pruhu).
„Často se setkáváme s představou, že nejnebezpečnější je jízda po dálnici. Naše data ale potvrzují, že
mezi rizikové komunikace patří kvůli vysoké koncentraci dopravy ty ve městech, a to včetně parkovišť. Následují silnice II. a nižších tříd, říká Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny. Na druhou stranu, pokud už na dálnici k nehodě dojde, bývají podle jeho slov škody daleko vyšší, a to včetně následků na zdraví.
Podobně mluví i Pavel Havránek, ředitel divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií z Centra dopravního výzkumu: „Dálnice jsou bezpečnější zejména proto, že protisměrný provoz je oddělen, křižovatky jsou mimoúrovňové a nedochází tak k nejrizikovějším manévrům, se kterými se v silniční dopravě potkáváme. Také je zde vyloučen provoz chodců a cyklistů, což výrazně zjednodušuje dopravní situaci pro řidiče.“
Před odjezdem na dovolenou je proto vhodné ověřit si, zdali máte platné havarijní pojištění. Opravy vozidel po nehodách jsou stále dražší, a proto se vyplatí se před zbytečnými náklady dopravních nehod chránit. Zejména proto, že na „běžných“ silnicích v regionu nehrozí jen nehoda nebo srážka s jiným autem, ale také se zvěří. „Střety se zvěří patří k fenoménu českých silnic a jejich počty za poslední roky trvale rostou. Jen naši likvidátoři jich s klienty denně řeší zhruba tři desítky,“ potvrzuje Jan Marek z největší domácí pojišťovny.
Základem je ukázněnost a ohleduplnost
„Trend je jasný. Vozidel na silnicích přibývá a s nimi i počty nehod. Lidé navíc často chvátají, jsou nervózní, někdy až agresivní a malér je na světě. Jednoduché řešení neexistuje. Prostor pro zlepšení ale vidím v prevenci. Školení řidičů, psychotesty, ale hlavně ohleduplnost,“ popisuje cestu k bezpečnějším silnicím Pepa ‚Sršeň‘ Šiler, držitel sedmi světových rekordů v jízdě na motorce a instruktor jízdy na motocyklu pro Policii ČR.
Šilerova slova potvrzuje i plk. Zlý, podle kterého je nejdůležitější se plně věnovat dění na silnici. Řidičům pak i on doporučuje absolvování kurzů bezpečné jízdy, které mohou být skvělým zážitkem pro celou rodinu. „Základem je ale ukázněnost a ohleduplnost!“ shrnuje své zkušenosti ředitel služby dopravní policie.
TZ