Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Jízdné v regionální dopravě v Libereckém kraji zdraží od příštího roku v průměru o čtyři až šest procent

02. 11. 2023 | 11:30

Jízdné v regionální dopravě v Libereckém kraji zdraží od příštího roku v průměru o čtyři až šest procent. Nárůst se týká jednotlivých jízdenek i vícedenních pro konkrétní tarifní pásma zvaných Časovek. Beze změn zůstanou jen ceny celokrajských síťových jízdenek, které se vyplatí pravidelným cestujícím při dojíždění nad 35 kilometrů a u roční nad 20 kilometrů. Novináře dnes o tom informoval náměstek primátora pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

autobus 691 (1)
Foto: LK

"Snažili jsme se o to, aby systémová změna se co nejméně dotkla pravidelných cestujících a ponecháním cen u síťových jízdenek chceme, aby cestující co nejvíce využívali těchto produktů. To je i důvod, proč například zůstala neměnná cena roční jízdenky, která se asi nejvíce cestujícím dle stávající situace vyplatí," řekl Sviták. Roční jízdenka pro celý krajský Integrovaný dopravní systém (IDOL) stojí 10.000 korun.

Navýšení cen jízdného označuje náměstek za kosmetické, podle něj zvažovali i jejich zachování v současné výši. "Bylo to i předmětem jednání rady IDOL. Společně jsme se ale domluvili na tom, že je lepší průběžně s tím nějak pracovat než pak řešit skokový nárůst," dodal Sviták. Podle něj náklady na veřejnou dopravu dlouhodobě rostou. "V roce 2020 činily kompenzace dopravcům 895 milionů korun a odhad na rok 2024 je 1,1 miliardy korun," dodal. Výběr jízdného v železniční dopravě pokryje v kraji zhruba 15 procent nákladů, v linkové autobusové dopravě kolem 40 procent.

Foto: LKCeník v IDOLu bude nadále nastavený tak, aby motivoval cestující kupovat jízdenky on-line. Při bezhotovostním nákupu stojí o pětinu méně než při platbě v hotovosti. Od příštího roku také méně zdraží - u bezhotovostních plateb je nárůst o pět procent a u hotovostních o šest procent. U předplacených vícedenních kuponů zvaných Časovky je nárůst cen v průměru o čtyři procenta. "U časových kuponů se vracíme v rámci ceníku k jejich výpočtu pomocí takzvaných koeficientů násobku cen jednotlivých jízdenek," řekl dnes novinářům jednatel krajského koordinátora veřejné dopravy Korid LK Otto Pospíšil. Sedmidenní kupón tak bude nově osminásobkem ceny jedné jízdenky koupené bezhotovostně, 30denní jízdné bude 26násobkem, 90denní bude 74násobkem a 366denní bude 240násobkem.

Novinkou už od 10. prosince bude podle Pospíšila rozšíření platnosti tarifu IDOL pro železniční dopravu do Děčína v sousedním Ústeckém kraji. Dosud tam platil tento tarif jen pro autobusovou dopravu. Díky mezikrajské dohodě naopak budou moci cestující z Ústeckého kraje využít jejich tarif DÚK při cestě vlakem do České Lípy v Libereckém kraji. "Dlouhodobě se snažíme o to, aby hranice kraje nebyla hranicí integrovaného dopravního systému, a v tomto trendu pokračujeme. Předpokladem pro takový přesah je dohoda krajů," dodal Pospíšil. Obdobě tak podle něj platí tarif IDOL pro cesty do Mladé Boleslavi či Mělníka ve středních Čechách nebo Vrchlabí v hradeckém kraji. Podle Pospíšila by chtěli rozšířit jeho platnost i do Jičína.

čtk