Liberecký kraj sloučí od července své dopravní společnosti Autobusy LK a ČSAD Liberec
Liberecký kraj sloučí od července své dopravní společnosti Autobusy LK a ČSAD Liberec. Cílem je zjednodušit řízení a fungování krajského dopravce. Původně bylo v plánu sloučení obou krajských společnosti už k Novému roku, nepodařilo se ale vykoupit akcie jednoho z minoritních vlastníků, řekl dnes novinářům náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Autobusy LK jsou majoritním vlastníkem ČSAD Liberec, která zajišťuje autobusovou dopravu na Liberecku a Českolipsku.
Sloučená společnost bude pokračovat pod názvem ČSAD Liberec a bude vlastníkem servisní firmy Autocentrum Nord. Na výběr bylo podle Svitáka z pěti variant fúze, tuto podobu vybralo vedení kraje na základě analýzy advokátní kanceláře Havel & Partners. Kraj tak už nebude ČSAD Liberec ovládat zprostředkovaně přes Autobusy LK, ale přímo, valnou hromadou bude rada kraje. Už v únoru se navíc rozšířilo představenstvo ČSAD Liberec ze tří na pět členů, souběžně hledá podle Svitáka kraj pro firmu generálního ředitele.
Fúzi předcházel hloubkový audit hospodaření ČSAD Liberec. "Ukázal, že firma neměla nastavené prakticky žádné kontrolní mechanismy, neměla směrnice, třeba pro prodej majetku," řekl Sviták. Dopravce tak podle něj například prodal některé autobusy, aniž měl znalecký posudek. Audit podle náměstka upozornil na to, že není možné, aby firmu vedl jen člověk. "Aby tam neprobíhala kontrola klíčových procesů prostřednictvím více osob, aby se plánovaly třeba investice bez toho, že by tam byla nějaká hloubková analýza," doplnil Sviták. Firmě podle něj chyběl i ekonomický ředitel.
Autobusy LK založil Liberecký kraj účelově v roce 2018, když chtěl zřídit takzvaného vnitřního dopravce. Přímému odkupu akcií ČSAD Liberec od soukromého vlastníka tehdy zabránil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Kraj tak v říjnu 2018 odkoupil majoritní balíky akcií v dopravní společnosti ČSAD Liberec a servisní firmě Autocentrum Nord od firmy Liberecká automobilová doprava (LIAD) prostřednictvím společnosti Autobusy LK. Bezmála za 86 procent akcií obou společností zaplatil kraj 10,673 milionu korun, další miliony investoval do nákupu nových autobusů.
Krajský dopravce ČSAD Liberec zajišťuje regionální autobusovou dopravu na Liberecku a Českolipsku, ve zbylé části kraje jezdí soukromá společnost BusLine, zakázku má na deset let do dubna 2029. Krajský koordinátor veřejné dopravy Korid LK bude teď podle Svitáka řešit, jak v budoucnu zajistit dopravu v této části kraje.
čtk