Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na Jizerskohorské železnici budou České dráhy jezdit do roku 2033. Flotilu musí doplnit o devět vlaků Stadler

21. 03. 2023 | 11:55

AKTUALIZOVÁNO: Na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji budou České dráhy jezdit do roku 2033. Současná smlouva jim končí v roce 2026, krajští radní dnes schválili novou smlouvu. Podmínkou je, že České dráhy doplní flotilu o dalších devět modernizovaných vlaků Stadler vybavených tak, jak jsou cestující zvyklí, řekl dnes novinářům hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

VlakStadlerRegioPanterČD
Foto: České dráhy

Sedmiletá zakázka počítá s ročním objemem dopravy dva miliony kilometrů, průměrná cena je bezmála 235 korun za kilometr.

"Navazujeme na smlouvu, kterou jsme soutěžili od roku 2009 a provozujeme od roku 2011. Tentokrát jsme zvolili přímé zadání, a to především z toho důvodu, že v rámci té předchozí zakázky byly pořízeny speciálně pro tuto železnici a tu část se zubačkou vozidla Stadler, která v roce 2026 budou v polovině své životnosti. Liberecký kraj si sice v původní smlouvě vymínil, že může vozidla po těch 15 letech získat do svého majetku a nabídnout je v soutěži jinému dopravci, bylo by to ale velmi komplikované," doplnil Půta.

Součástí smlouvy je linka do polské Sklářské Poreby a výhledově i do Görlitzu a prodloužení na Mladou Boleslav. České dráhy se zavázaly pořídit dalších devět modernizovaných vlaků Stadler a doplní současných 15 vlaků, na tratích už tak nebudou jezdit vozy Regionova. "Všechny dovybavíme, budou mít wifi a klimatizaci, a budou dovybaveny terminály, které umožní nákup jízdenek kartou," řekl náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta. Automaty umožní nákup jízdenek i za hotovost, pokladny zůstanou jen v šesti stanicích.

Na základě veřejné zakázky jezdí České dráhy na Jizerskohorské železnici od prosince 2011, podmínkou bylo nasazení moderních nízkopodlažních vlaků. České dráhy proto tehdy pořídily 16 vlaků Regio-Shuttle švýcarské firmy Stadler, jeden ale shořel a musely ho odepsat. "Ročně vlaky přepraví 3,5 milionu lidí, od zahájení provozu vzrostl počet cestujících o třetinu," řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). I v nové smlouvě je podle něj možnost odkupu vlaků Libereckým krajem.

Nová smlouva počítá s posílením dopravy na Jizerskohorské železnici asi o 20.000 kilometrů ročně. Počítá kromě jiného s posílením dopravy do Nového Města pod Smrkem, znovu začnou od roku 2026 České dráhy jezdit na trase z Tanvaldu do Železného Brodu. Jizerskohorská železnice představuje 38 procent rozsahu železniční dopravy v kraji. Kraj objednává dopravu na železnici v rozsahu 4,5 milionu kilometrů, autobusy najezdí 16,7 milionu kilometrů. V letošním rozpočtu je podle Svitáka na zajištění veřejné dopravy 1,2 miliardy korun, zhruba 160 milionů víc než loni.

čtk