Odbory dnes řidičům semilského BusLine vyšší mzdy nevyjednaly, stávka ale zatím nebude
Řidiči skupiny BusLine v Královéhradeckém, Libereckém a Pardubickém kraji zatím stávkovat nebudou, přestože se dnes s vedením firmy na zvýšení mezd opět nedohodli. Po jednání v Praze to ČTK řekl Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy. Stávková pohotovost, kterou řidiči na severovýchodě Čech vyhlásili 12. března, ale podle něj pokračuje. Podle vyjádření BusLine budou jednání pokračovat.
"Společnost BusLine KHK a odborové organizace budou pokračovat v kolektivním vyjednávání. Jedním z výsledků dnešního společného jednání je i žádost o společné setkání se zástupci Královéhradeckého kraje. V tomto okamžiku je pouze v jednom kraji objednatelem dopravy kompenzovaná zvýšená hodinová sazba řidičů a zvýšené náklady na čekání. V ostatních krajích je toto financováno z vnitřních zdrojů jednotlivých společností skupiny," uvedla na dotaz ČTK mluvčí skupiny BusLine Nikola Bradíková.
Odbory se snaží pro řidiče v Královéhradeckém, Libereckém a Pardubickém kraji vyjednat lepší mzdy a podmínky pro jejich práci. "BusLine na jednání nabídl podklady týkající se mezd a kompenzací krajů, které tak budou moci analytici svazu vyhodnotit," doplnil Berounský. Pokud se podle něj ukáže, že skutečně BusLine nemůže na základě smluv mzdy zvýšit tak, jak odbory požadují, budou chtít odboráři vyvolat společné jednání s BusLine a kraji. Chtějí, aby mzdy v sousedních krajích byly na stejné úrovni.
Jen Liberecký kraj zatím podle Berounského valorizaci mezd ve smlouvě s dopravci zohlednil. Již dříve to ČTK potvrdil i hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). "Smlouvu s dopravcem Liberecký kraj i na základě jednání s odbory upravil na začátku roku, cena za dopravní výkon se zvýšila," řekl. Vláda podle Půty v minulých dvou letech nezvyšovala vyšší regulované platové stupně, od nichž se mzdy řidičů odvíjejí. "Nahradili jsme to koeficientem vázaným na minimální mzdu," dodal hejtman.
Řidiči autobusů ve firmě BusLine měli podle odborů do konce letošního ledna dva a čtvrt roku neměnný tarif odměňování. Od 31. ledna jim firma přidala nedostatečných 4,1 procenta, uvedl Berounský. Řidič má nyní podle odborového předáka za jízdu 179,88 koruny hrubého na hodinu, odbory chtějí dosáhnout nejméně 200 korun na hodinu. Odboráři se také obrátili na Státní úřad inspekce práce "kvůli soustavnému porušování zákoníku práce a zákona o kolektivním vyjednávání vedením BusLine".
I bez kolektivní smlouvy firma BusLine mzdy od ledna zvýšila. "Odměňování je řízené vnitřním mzdovým předpisem, aby měli zaměstnanci ekonomickou jistotu. Odborové organizace požadovaly navýšení hodinové mzdové sazby za řízení (jízdu) ze 172,80 Kč na 235 korun hrubého. Navýšení o 36 procent není reálně dosažitelné s ohledem na principy kompenzace mzdových nákladů ze strany Královéhradeckého kraje. V rámci postupu kolektivního vyjednávání odborové organizace snížily svůj požadavek na 200 Kč," dodala Bradíková.
Semilský holding BusLine patří se 700 autobusy a téměř tisícovkou zaměstnanců k největším dopravcům v Česku. Prostřednictvím svých dceřiných společností zajišťuje na objednávku krajů veřejnou linkovou dopravu. Na konci roku 2023 patřily podle údajů z obchodního rejstříku do skupiny dvě desítky firem. Vedle Královéhradeckého, Libereckého a Pardubického kraje jezdí autobusy BusLine například ve středních a jižních Čechách. V roce 2023 skupina vykázala konsolidovaný obrat téměř 1,6 miliardy korun.
čtk