Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Po rozšíření mýtného omezí Liberecký kraj vjezd kamionům značkami. Ty se ale vztahují jen na vozidla nad 12 tun

21. 08. 2019 | 16:21

Po plánovaném rozšíření mýtného na silnice první třídy chce Liberecký kraj omezit průjezd kamionů po krajských silnicích značkami. Obavy jsou hlavně na Českolipsku. Po zavedení mýtného pro nákladní dopravu na silnici I/38 se nabízí zhruba stejně dlouhá a časově stejně náročná trasa po krajské silnici, která ale vede napříč městy Mnichovo Hradiště, Mimoň a Jablonné v Podještědí. ČTK to dnes řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

kamionIlustrPOlicie
ilustrační foto

Zhruba 26 kilometrů dlouhý úsek silnice I/38 z Jestřebí na Mladou Boleslav je jedním ze 14 nových úseků silnic první třídy v celkové délce 900 kilometrů, které chce ministerstvo dopravy od 1. ledna 2020 zpoplatnit. Po silnici I/38 míří kamiony z Mladé Boleslavi přes Českou Lípu a Nový Bor směrem na Rumburk a do Německa nebo směrem na Děčín a obráceně. Hrozí, že se po zpoplatnění silnice kamiony přesunou na alternativní trasu. Kraj žádal na jaře pro I/38 nulové mýtné, ale neuspěl.

Omezit vjezd kamionů ale není podle hejtmana právě jednoduché. "Není to jen samostatné rozhodnutí rady kraje. Kraj nechá zpracovat projektovou dokumentaci a požádáme příslušné orgány, aby to povolily. Naším cílem je, aby od 1. ledna na těch komunikacích značka byla," řekl hejtman. Kraj může ze zákona své silnice osadit značkami, které zamezí průjezd kamionům nad 12 tun, menší nákladní auta tudy projet mohou. V Libereckém kraji je do mýtného zahrnuta ještě silnice I/35 z Turnova na Jičín, tam ale podle hejtmana mnoho možností, jak se mýtnému vyhnout, není.

Elektronické mýtné pro kamiony nad 3,5 tuny bylo v Česku spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Od roku 2020 se systém rozšíří o 900 kilometrů na silnice první třídy. Současnou mikrovlnnou technologii nahradí satelitní systém. Ministerstvo dopravy minulý týden uvedlo, že stát nejspíše využije i dopravní data z kamionů pro opatření, která by měla pomoci zamezit možnému objíždění nově zpoplatněných úseků.

čtk