Podle výzkumu až desetina mladých Čechů přechází na bezmasou kuchyni, obchod by to mělo začít zajímat
Zákazníci, kteří dávají přednost rostlinným produktům a alternativám masa či mléčných výrobků, by měli na nákup zamířit nejlépe do Globusu. V Penny Marketu nebo Lidlu toho naopak moc neseženou. Ukazuje to nový průzkum projektu Rostlinně srovnávající největší liberecké prodejny sedmi celorepublikových obchodních řetězců z hlediska šíře rostlinného sortimentu.
Rostlinná nabídka obchodníků není určena jen veganům. Stále se zvyšuje počet tzv. „reduktariánů“ – tedy těch, kteří z různých důvodů omezují spotřebu živočišných produktů. Na postupnou změnu v preferencích zákazníků musí reagovat také obchodní řetězce, a tak postupně rozšiřují nabídku rostlinných produktů a alternativ od tofu a luštěninových pomazánek, přes rostlinná mléka až po burgerové placky.
Globus chce podpořit „Zdravý svět“
Podle průzkumu projektu Rostlinně, který zjišťoval, jak si vedou obchodní řetězce z hlediska pestrosti nabídky rostlinných produktů, je nejprogresivnějším hráčem na trhu síť hypermarketů Globus. Ta předčila své konkurenty dokonce ve 4 z 5 zkoumaných kategorií a její nabídka v oblasti rostlinných alternativ masa se ukázala jako zdaleka nejširší na trhu. Strategický přístup Globusu k novému trendu ve stravování se projevil také zavedením speciálního oddělení „Zdravý svět“, kde zákazníci mohou tyto produkty najít.
„Pozorně vnímáme poptávku těch zákazníků, kteří se chtějí více starat o své zdraví a kteří mění svůj životní styl směrem více k přírodě. Nabídka Zdravého světa to reflektuje a pro řadu zákazníků je právě tohle důvod, proč nakupovat v Globusu.
Řetězce budou muset změnit přístup
Ačkoliv konkurence je dle výsledků průzkumu Globusu zatím na hony vzdálená, pestrost nabídky v oblasti rostlinných produktů nelze upřít ani řetězci Albert. V jeho sortimentu lze najít celkově nejvíce hotových rostlinných jídel i rostlinných jogurtů, většinu z nich pak pod privátní značkou. Podobně jako Albert je na tom i řetězec Tesco, který rovněž nabízí celou řadu alternativ k masným pokrmům nebo třeba rostlinných variant zmrzlin. Na dalších příčkách se pak umístili Kaufland, u nějž lze ocenit zejména zařazování produktů populárních zahraničních značek, dále Billa, Lidl a úplně nakonec Penny Market.
„I přes to, že Lidl v poslední době zařadil několik zajímavých novinek - například veganské ‚mleté maso‘ nebo jogurty, jeho rostlinný sortiment je stále velmi malý. Ještě o něco hůře je na tom pak Penny Market, v němž často nejsou k nalezení ani ty nejzákladnější rostlinné produkty. Podle zprávy agentury Ipsos už ale desetina mladých Čechů přechází na bezmasou kuchyni a třetina Čechů si chce více zpestřovat svůj jídelníček rostlinnou stravou. Řetězce budou této poptávce muset jít naproti, jinak hrozí, že jim zákazníci utečou jinam,“ říká manažerka projektu Rostlinně Marianna Slováková.
O Rostlinně
Projekt Rostlinně sleduje vývoj v oblasti nabídky rostlinných pokrmů, pomáhá obchodníkům i majitelům restaurací se v oblasti zorientovat, a tak lépe naplnit požadavky zákazníků v moderní době. Zároveň slouží jako rádce pro zájemce o rostlinné stravování. V loňském roce vyhlásil projekt také první ročník ankety o rostlinný produkt roku.
TZ