Pohybová zdatnost dětí se horší. Největší problémy jsou u nejmenších školáků. Liberecký kraj ale v porovnání exceluje
Nová měření, nová data přináší projekt Sazka olympijský víceboj. Dlouhodobá měření pohybové zdatnosti ukazují, že se děti stále zhoršují. Aktuální výsledky nabízejí srovnání před covidem a po něm. Největší zhoršení pohybové zdatnosti v roce 2022 bylo u dětí, které nastoupily do prvních tříd během covidu, tedy v roce 2019 a v roce 2022 jim bylo osm až devět let. Kromě nového výzkumu disponuje Sazka olympijský víceboj i srovnáním mezi kraji. Zatím má tuto statistiku spočítanou do roku 2020. Z nich vyplývá, že Liberecký kraj patří spolu s Královehradeckým krajem a hlavním městem Praha mezi ty lepší v zemi. Z údajů vyplývá, že děti ve městech jsou na tom překvapivě líp, stejně jako děti v bohatších regionech.
„Obětovali jsme jednu generaci dětí a teď jasně vidíme výsledky. Tyto děti se nezapojily do pravidelného sportování v oddílech, protože sportovní svazy nemohly v té době dělat nábory. Nyní je na nás, abychom je ke sportu přitáhli,” říká předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. „V tuto chvíli čelíme pandemii obezity. Podle Ministerstva zdravotnictví se zhoršila obezita u dětí během pandemie o 60%. Tento trend je třeba zastavit. Řešení známe, je to hlavně sport.”
Měření pohybové zdatnosti probíhá už od roku 2010 na vzorku více než 1000 základních škol a víceletých gymnázií v celé České republice. Unikátní výsledky analyzoval Tomáš Perič z FTVS UK.
„Největší propad je především v běhu a to jak ve vytrvalostním, tak ve sprintu. Právě tyto dovednosti jsou nejvíc navázány na pravidelný trénink. Naopak výsledky, které pravidelné sportování tolik neovlivňuje, jako je skok z místa či rovnováha, jsou srovnatelné s těmi před covidem,” upřesňuje Perič.
Srovnávají se vždy disciplíny, jako je například sprint na 60 metrů, sedy lehy nebo skok z místa. Děti zároveň získají analýzu svých sportovních předpokladů, jejíž součástí je doporučení vhodného sportu. Výsledky měření od roku 2010 do roku 2020 i ve srovnání podle krajů měst a vesnic naleznete ZDE.
„Sazka olympijský víceboj je největší český sportovní projekt, kterým chceme rozhýbávat děti ve školách. Nezáleží na sportovní zdatnosti jednotlivých žáků a žákyň. Důležité je, aby si děti vytvořily ke sportu hezký vztah a přirozeně ho zařadily do života. Za více než 8 let už se povedlo zapojit přes 940 tisíc dětí,” říká mluvčí společnosti Sazka Veronika Diamantová.
Součástí projektu jsou i tréninky s olympioniky, které mohou zapojené školy vyhrát. „Baví mě předávat zápal pro sport dalším dětem. Tréninky ve školách mě vždycky nabíjí a doufám, že děti si náš společný čas také užívají. Snažím se jim předat i to, že sport jim dá skvělé kamarády, plno zážitků a dobrou náladu,” popisuje svou zkušenost s projektem Lukáš Rohan, stříbrný olympionik z Tokia.
Česká školní inspekce /ČŠI/ připravuje od října měření celkové zdatnosti dětí, které vychází z evropských parametrů. Český olympijský výbor s ČŠI navázal spolupráci a v tuto chvíli řeší hlavně následné dlouhodobé kroky.
Grafy měření a rozbor pohybové zdatnosti najdete v příloze mailu. Podrobnosti o projektu naleznete na www.sazkaolympijskyviceboj.cz
Citace odborníků:
Pohyb z pohledu obezitologa Martina Matoulka
Co způsobuje nedostatek pohybu v dlouhodobém horizontu?
„Kromě metabolických změn ovlivňuje například také koordinaci pohybu. V dětském věku se koordinaci učíme, fixujeme pohybové vzorce. Dospělí, kteří byli v dětství od sportu osvobozeni, častěji padají, jsou zranění. Nedostatek pohybu se projeví po deseti dvaceti letech. A tím, že si nebudou moct vzpomenou na příjemné prožitky, které v dětství nebo v adolescenci strávili s pohybem, těžko je budete přesvědčovat o tom, že pohyb je příjemný. Je příjemný jen tomu, kdo ho poznal v dětství, v mládí. Ten, kdo ho neměl rád, toho už neprobudíme. Bojím se, že celé ročníky téhle generace navyklé na počítače, budou mít trošku horší prognózu, než jsme měli my.“
Pohled učitelky:
Martina Nováková (učitelka tělesné výchovy na základní škole v Klášterci nad Ohří):
„Vše šlo špatným směrem už dříve, ať už to byla lenost nebo závislost dětí na počítačích. Díky tomuto projektu to však bylo udržitelné. Covid vše jen znásobil. Navíc děti začaly na vše rezignovat,“ myslí si Nováková. Pozitivem ale bylo, že se začaly těšit do školy a na kolektiv. Nováková u nich vidí i radost z pohybu. „Mají motivaci. Například „najít se“ alespoň v jedné z disciplín a ukázat, co v nich je,“ říká. „Mnoho dětí neskutečně zvýšilo svoji hmotnost a měly dechové problémy. Těmito tréninky se pomalu, ale jistě, dostáváme do formy. Imunita a psychika je základ, nelze to však napravit hned.“
TZ