Politici chtějí navyšovat kapacity ve všeobecném vzdělávání. Už sypou předvolební sliby...
Na navyšování kapacity ve všeobecném vzdělávání se shoduje většina zástupců stran, které budou na podzim kandidovat v krajských volbách v Libereckém kraji. Vyplývá to z ankety ČTK. Za priority považují strany i co nejpestřejší nabídku oborů, podporu technického vzdělávání či širší spolupráci se zaměstnavateli.
Dva ředitelé středních škol v kraji, oslovení ČTK, považují dosavadní skladbu škol za dobře nastavenou.
"Myslím, že doteď ji Liberecký kraj držel celkem dobře nastavenou, a to i vzhledem k počtu gymnázií. A další rozšiřování, jako jsou požadavky na gymnázia, mně nepřipadá jako smysluplné," uvedl ředitel Střední průmyslové školy technické v Jablonci nad Nisou Petr Froněk. Stejný názor má i ředitel Gymnázia a Střední odborné školy pedagogické Jeronýmova v Liberci Jaroslav Šťastný. "Co se týká poměru odborných škol, gymnázií a učilišť, tak si myslím, že je to dobře fungující systém," řekl. Potřeba podle něj není ani navyšování kapacit gymnázií.
Politici mají jiný názor. Nejradikálněji se vyjádřil lídr kandidátky opozičního uskupení Zelení pro kraj Milan Starec. "Liberecký kraj je díky dosavadnímu vedení nejhorší z celé ČR v počtu žáků přijatých na gymnázia a všeobecně zaměřené střední školy. Důvodem je, že zejména v Liberci máme tristní kapacitu gymnázií, která zřizuje kraj - máme pouze dvě, stejně jako například poloviční Jablonec," uvedl. Za ideální cestu považuje transformaci některé střední školy ve městě na gymnázium. Prioritou pro kraj by se podle něj měl stát důraz na studijní obory budoucnosti. "Takové, jejichž absolventi budou mít uplatnění i za mnoho let," dodal.
David Mánek z kandidátky hnutí ANO, které je na kraji také v opozici, míní, že kapacity mnoha oborů středních škol v kraji se jeví jako dostatečné. "Největší problém je nyní vidět u gymnaziálního vzdělávání a některých specializovaných oborů, kde je kapacita přijímaných oproti zájmu budoucích studentů nedostatečná. Tady bude třeba řešit možnosti jednotlivých škol a navýšení počtu přijímaných vůči jejich kapacitě a dlouhodobému demografickému vývoji počtu obyvatel," uvedl. Zároveň řekl, že vzhledem k zaměření kraje bude nadále podporovat technické vzdělávání a související obory.
Lídr kandidátky další opoziční strany na kraji, Michal Švarc za SPD, uvedl, že kraj jako zřizovatel má reagovat na dlouhodobou poptávku po studijních oborech i klást větší důraz na zapojení zaměstnavatelů do spolufinancování přípravy žáků. "Přiblížit co nejvíce nabídku nabízených studijních oborů aktuální poptávce pracovního trhu a zaměstnavatelů. V rámci duálního vzdělávání více zapojit do přípravy budoucí zaměstnavatele a těmto poskytnout možnost ovlivnění a směřování výuky dle reálných požadavků jednotlivých zaměstnavatelů," dodal.
Lídr kandidátky Pirátů a náměstek hejtmana Zbyněk Miklík chce pestrou nabídku oborů a dostatečnou kapacitu všeobecných oborů. "Řešení nevidíme ale jen v jednostranném a okamžitém rozšiřování gymnázií, ale potenciál spatřujeme v oblasti lyceí. Školu nedělá budova s omezenou kapacitou, ani nápis na ní, ale především její vzdělávací program, učitelé a vnitřní klima," uvedl. V investicích chtějí podle něj Piráti udržet rostoucí trend posledních let. "Můžeme mluvit o 250 milionech korun ročně a dalších prostředcích z fondů EU," dodal.
Krajský lídr kandidátky koalice SPOLU Edvard Kožušník by chtěl přizpůsobit kapacity středních škol reálné poptávce. "Tím, že rozšíříme kapacity v oborech s vysokým zájmem, především ve všeobecném vzdělávání. Investice do této oblasti odhadujeme na jednu miliardu korun, což zahrnuje nejen infrastrukturu, ale i modernizaci vybavení. Prioritou koalice SPOLU ve středním školství bude zkvalitnění výuky, podpora technických a přírodovědných oborů a posílení spolupráce s průmyslovými partnery," doplnil.
Lídr Starostů pro Liberecký kraj a hejtman Martin Půta řekl, že prioritou jeho uskupení nadále bude nabízet co nejpestřejší nabídku vzdělávání i propojení s pracovním trhem. "V síti středních škol v Libereckém kraji se soustředíme na posílení počtu míst všeobecného vzdělávání, ale i dalších specializovaných oborů," uvedl.
V tomto školním roce rozšířil kraj podle něj nabídku oborů s vyšším podílem všeobecného vzdělávání o 240 žáků a příští rok se otevřou další dvě třídy s 60 místy. "Zároveň na Střední škole strojní, stavební a dopravní Liberec vznikly dva nové obory – Technická zařízení budov a Průmyslová ekologie. Plánujeme také rozšíření kapacity gymnaziálních oborů díky přístavbě prostor v Gymnáziu F. X. Šaldy," řekl. Významnou investicí za zhruba 800 milionů je podle něj plánovaná stavba nové střední zdravotnické školy. "Počítáme také s budováním dalších Center odborného vzdělávání při středních školách a učilištích," dodal.
Typ školy (zřizovatel: Kraj) | Kapacita míst 2024 | Počet přihlášek 2024 (Škola uvedena jako první volba) | Převis | Kapacita míst 2020 (neoficiální údaj z KÚ, zahrnuje všechny zřizovatele) | Počet přihlášek v 1. kole 2020 (každý uchazeč mohl podat dvě přihlášky) (dtto) |
Čtyřletá gymnázia | 420 | 553 | 133 | 590 | 1003 |
Šestiletá gymnázia | 30 | 105 | 75 | 180 | 474 |
Osmiletá gymnázia | 298 | 548 | 250 | 362 | 1180 |
Lycea | 176 | 215 | 39 | 180 | 376 |
Střední odborné školy | 1720 | 1772 | 52 | 2134* | 2719* |
Střední odborná učiliště | 2371 | 1676 | - 695 | 2704** | 2543 |
* střední odborné vzdělání s maturitou (bez vyučení)
** odborné vzdělání s vyučením i maturitou
Zdroj: www.vzdelavanivdatech.cz za rok 2024 a krajský úřad za rok 2020 (jde o orientační neoficiální údaje - oficiální výkaz byl zrušen v roce 2019)
| 2011 | 2021 |
Počet obyvatel kraje nad 15 let | 367.842 | 363.889 |
z toho VŠ vzdělání | 35.465 | 48.054 |
SŠ vzdělání (s maturitou) | 241.840 (99.832) | 238.008 (113.803) |
základní vzdělání | 67.048 | 49.895 |
bez vzdělání | 2015 | 2817 |
Zdroj: Český statistický úřad
čtk