Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Úřad Libereckého kraje vydal souhlas ke stavbě přivaděče Zelený Háj, sníží dopravní zátěž v Turnově

28. 06. 2024 | 7:18

AKTUALIZOVÁNO: Krajský úřad v Liberci vydal souhlasné stanovisko k výstavbě přivaděče Zelený Háj. Přeložka krajské silnice II/283 má snížit dopravní zátěž v Turnově na Semilsku a zlepšit napojení Semil, Lomnice nad Popelkou a Jilemnice na budoucí rychlostní silnici I/35 z Turnova do Jičína, kterou připravuje Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). V procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA) dostala zelenou kratší, 5,4 kilometru dlouhá varianta, zjistila dnes ČTK.

silnice zelený háj fb puta
Foto - zdroj:Facebook/Martin Půta

Nová silnice je součástí připravované přeložky silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem, která by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého kraje do sousedního Královéhradeckého a dál do Pardubického a Jihomoravského kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Její vybudování je podmínkou kolaudace hlavního tahu. "Investorem nové silnice bude Liberecký kraj, kromě jiného nám vyřeší i dopravu v intravilánu řady obcí," řekl již dříve ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Náklady stavby odhadl zhruba na 300 milionů korun.

Na začátku, před deseti lety, bylo posuzováno šest variant, nakonec zůstaly dvě, obě s napojením v Žernově. Podle studií by mohla nová silnice odvést až 80 procent tranzitní dopravy z centra Turnova. To je ale jedna z věcí, které odpůrci stavby zpochybňují, nová silnice je podle nich zbytečná a Turnovu neuleví, zatíží ale další území. Obávají se zvýšení dopravy i poškození přírody. Spolek Tisovka sepsal petici "Za rozumné řešení přivaděče II/283 v kraji pod Kozákovem", pod kterou se na webu podepsalo 143 lidí.

V rámci EIA byla nová silnice posuzována ve dvou variantách, jedna je dlouhá 6,25 kilometru, druhá 5,39 kilometru. "Druhá varianta zohledňuje připomínky od obyvatel v dotčených oblastech a je také šetrnější k přírodě," řekl Jan Wohlmuth, ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude investorem přeložky I/35. Druhá varianta víc respektuje terén a vyžaduje menší zásahy do krajiny a bude i levnější. Podle krajského úřadu má menší dopad do životního prostředí a i proto získala souhlasné stanovisko.

Na novou silnici čekají hlavně v Turnově, jehož centrem projíždí podle posledního sčítání dopravy denně až 15.000 aut, z toho je desetina nákladních. Doprava v centru překračuje hlukové limity a je nutné ji řešit. "Doufáme, že by mohla vyřešit velkou část tranzitní dopravy, která směřuje přes Turnov na Semily a Jilemnici. Je to pro nás zásadní věc," řekl turnovský starosta Tomáš Hocke (Nezávislý blok). Silnice by podle něj navíc měla zlepšit dopravní napojení Semil, Lomnice a Jilemnice a přivést tam investory, pro něž je právě dopravní napojení klíčové.

Rozhodnutí krajského úřadu přiblížilo ŘSD ke stavbě rychlostní silnice zase o krok blíž, uvedlo na webu ředitelství. Hlavní trasa nové silnice I/35 je rozdělena do čtyř úseků – mimoúrovňová křižovatka Ohrazenice, Ohrazenice - Valdštejnsko, Valdštejnsko – Čímyšl, jejíž součástí je přivaděč Zelený Háj, a Čímyšl – Úlibice. Nová silnice by měla nahradit nevyhovující úsek z Turnova do Jičína, který je podle ŘSD aktuálně na trase silnice I/35 nejproblematičtějším. Stavba 35 kilometrů dlouhé silnice by měla začít v roce 2028 a její náklady projektanti odhadli bez DPH na 23 miliard korun.

čtk