Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

V Celoroční hře s Recyklohraním se dařilo školám z Libereckého kraje. Dvě jsou v TOP 20

30. 11. 2023 | 13:25

Celkem 1 700 škol se v minulém školním roce zapojilo do Celoroční hry s Recyklohraním. V průběhu roku žáci a studenti ve školách plnili úkoly s environmentální tematikou a rovněž se zapojovali do sběru vysloužilého elektra, baterií, mobilů a tonerů. Za svou aktivitu získávali pro své školy body na školní konta u Recyklohraní. Dařilo se i školám z Libereckého kraje. Mezi TOP 20 škol v rámci celé České republiky se zařadily dvě organizace z Libereckého kraje – na dvanáctém místě Výtvarný kroužek Šikulové ze Svijan a třinácté místo patří Základní škole a Mateřské škole, Studenec.

Recyklohraní LB Výtvarný kroužek Šikulové ze Svijan 7
Výtvarný kroužek Šikulové ze Svijan

„Vážíme si toho, že v řadě škol to myslí s ochranou životního prostředí skutečně vážně, vzdělávají se, plní environmentálně laděné úkoly a mnohde se aktivně zapojují do zpětného odběru baterií, elektra nebo tonerů do tiskáren. Stále oblíbenější je zážitková pedagogika včetně sázení stromů, zakládání a péče o školní komposty nebo například úklidové akce v přírodě. Máme radost ze žákovských projektů, které ve školách pomáhají snížit spotřebu vody a energií,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět, a dodává: „Prostřednictvím hry je chceme povzbudit a také odměnit za jejich aktivitu.“

Školy, které se celorepublikově v Celoroční hře umístily do 400. místa, obdržely za svůj aktivní přístup diplom a poukázky do nákupního řetězce.

Odměnou v regionech byl příspěvek na exkurze

Vedle celostátního pořadí odměnilo Recyklohraní dle získaných bodů také nejlepší školy v jednotlivých krajích. Nejaktivnější školy v krajském pořadí získaly nabídku příspěvku ve výši 5 000 Kč na exkurzi do místa či provozovny, které se nějak váží k tématům Recyklohraní. Školy si samy mohly vybrat, kam konkrétně se vypraví.

Čtyři základní témata, metodická podpora a zábava

Recyklohraní se ve své metodické podpoře škol věnuje čtyřem základním tématům: třídění a recyklaci, šetrné spotřebě vody, předcházení vzniku odpadů a klimatické změně. „Snažíme se pedagogům poskytovat ucelené sady vzdělávacích materiálů a pro žáky a studenty připravujeme úkoly a aktivity, které jsou praktické a hravé. Jde nám o to, aby je jejich plnění obohatilo nejen o nové informace, ale aby je to s námi také bavilo,“ dodává Hana Ansorgová, ředitelka programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět.

Jak hodnotí spolupráci s Recyklohraním zapojené školy

Zástupci škol, kterým se dařilo v Celoroční hře s Recyklohraním, měli možnost se vyjádřit k tomu, co jim spolupráce s tímto vzdělávacím programem přinesla. Níže jsou uvedeny komentáře několika z nich:

ZŠ Vysoké nad Jizerou, K. Hlaváčová: „Recyklace se v naší společnosti stává stále důležitější praxí a je velmi potřebné, abychom tento zvyk vštěpovali naší mladé generaci. To, že se děti recyklovat, prospívá nejen našemu životnímu prostředí, ale také pomáhá rozvíjet jejich smysl pro zodpovědnost, empatii a povědomí o okolním světě. Díky aktivnímu zapojení do soutěží Recyklohraní se naše děti učí, že jejich rozhodnutí může znamenat významný rozdíl bez ohledu na to, jak malý je, a pomáhá jim pochopit sílu kolektivního jednání.“

Výtvarný kroužek Šikulové ze Svijan, Šárka Kalferstová: „Výtvarný kroužek Šikulové ze Svijan, je v programu Recyklohraní zapojen již od roku 2008. Kroužkem prošlo hodně dětí, někteří jsou již dospělí a na jejich přístupu k recyklaci a třídění všeobecně, je vidět, že osvěta začínající u malých dětí má opravdu smysl. S projektem nám u nás, možná i proto, rádi pomáhají rodiče Šikulků. Děti velmi baví plnit úkoly v rámci Recyklohraní a statečně plní i Celoroční hru. V letošním roce chodí do kroužku 10 dětí ve věkovém rozpětí 3 až 7 let, takže je plnění úkolů někdy velmi dobrodružné, ale hrdinně se s tím vždy popasují.“

Celoroční hra a Celoroční cíl pokračují i v letošním školním roce

I v aktuálním školním roce se školy mohou zapojit do Celoroční hry s Recyklohraním a do konce října se rovněž mohly přihlásit do projektu Celoroční cíl školy s ekologickou tematikou. V loňském prvním ročníku Celoroční cíl plnilo 214 mateřských, základních a středních škol. Z nabídky si přihlášené školy vybírají aktivity, které budou při plnění svého cíle realizovat. Recyklohraní jim k tomu poskytuje metodickou podporu prostřednictvím webu, call centra a ve formě metodických příruček, výukových scénářů, videí, webinářů a seminářů. Za aktivní plnění celoročního cíle dostanou školy extra porci bodů do celoroční hry školního roku 2023/2024.

Projekt má podporu Státního fondu životního prostředí

Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Probíhá od října 2021 do prosince 2024. Projekt by měl pomoci etablovat vzdělávání v tématech udržitelná spotřeba, předcházení vzniku odpadů a oběhové hospodářství na školách tak, aby v něm mohlo být plynule pokračováno i po roce 2024.

TZ/Jana Čechová