Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Zimní údržba přišla kraj na 127 milionů korun, byla o 11 procent levnější než ta minulá

15. 06. 2022 | 15:40

Zimní údržba přišla tuto zimu Liberecký kraj na 127,25 milionu korun, byla tak zhruba o 11 procent levnější než ta minulá. Přesto patřila k těm dražší, na financování údržby komunikací v létě a v závěru roku plánuje proto kraj přidat dalších bezmála 38 milionů korun. ČTK to dnes řekl mluvčí kraje Filip Trdla. Předcházející zima 2020/2021 stála kraj 143,56 milionu korun a byla druhou nejdražší za posledních deset let.

zima6 irma
Foto: Artur Irma

Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná. Krajská firma Silnice LK zajišťuje údržbu 2061 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Solí udržovali v zimě silničáři zhruba 822 kilometrů silnic, což je bezmála 40 procent všech krajských cest. Kolem 1120 kilometrů se v kraji sype drtí, jen pluhem protahují asi 60 kilometrů komunikací. Rok od roku přibývá silnic, které silničáři solí. "Ne všude je to ale kvůli ochraně přírody a zdrojům pitné vody možné," řekl ČTK náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

Letos v zimě se poprvé solilo i na silnicích třetí třídy v Modlibohově a Sobákově na Liberecku, do údržby byl zařazen také nový obchvat v Zákupech na Českolipsku. Zcela bez údržby zůstalo tuto zimu 59 kilometrů krajských cest, většinou jde o málo využívané silnice třetí třídy, kde nejezdí veřejná doprava. Jednou z mála výjimek je silnice II/290 kolem přehrady Souš, která se kvůli ochraně zdroje pitné vody na zimu pro dopravu uzavírá.

Z pohledu zimní údržby byla poslední zima průměrná. "Za zimní období bylo celkem 122 zásahových dnů, do je o 11 dnů méně než v minulém zimním období," řekl Trdla. Silničáři podle něj spotřebovali zhruba 9800 tun posypové soli, 26.000 hektolitrů solanky a 20.500 tun písku a drti. Spotřeba soli byla o čtvrtinu nižší než předcházející zimu, písku a drtě spotřebovali silničáři zhruba o 15 procent méně než před rokem. Nejdražší byl z pohledu nákladů leden, kdy údržba stála bezmála 41 milionů korun.

V posledních deseti letech stojí zimní údržba v Libereckém kraji v průměru 117 milionů korun ročně. Nejdražší byla zima 2012/2013, kdy údržba přišla krajskou kasu na 153,5 milionu korun. K nejlevnějším naopak patřila zima 2019/2020, kdy zimní údržba v kraji stála jen necelých 86,6 milionu korun.

čtk