ZŠ a MŠ Studenec se umístila na 5. místě v celostátním srovnání v projektu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět
Celoroční hra s Recyklohraním zná své vítěze. Uplynulého ročníku se zúčastnilo více než 1 600 mateřských, základních a středních škol z celé republiky, mezi nimi i ty z Libereckého kraje. V krajském srovnání se nejlépe dařilo Základní škole a Mateřské škole Studenec (okres Semily), která byla úspěšná i v celostátním srovnání, když skončila na 5. místě.
Cílem soutěže je povzbudit učitele a jejich prostřednictvím i žáky k udržitelnému chování.
V průběhu roku tak žáci a studenti plnili nejrůznější úkoly s environmentální tematikou a rovněž se zapojovali do sběru vysloužilého elektra, baterií, mobilů a tonerů. Za tyto aktivity jim byly připisovány body na školní konta vedená u Recyklohraní. Nejúspěšnějších 400 škol v celorepublikovém srovnání bylo odměněno diplomy a poukázkami do nákupního řetězce.
Odměnou v regionech je příspěvek na exkurze
Vedle celostátního pořadí odměňuje Recyklohraní dle získaných bodů také nejlepší školy v jednotlivých krajích. Prvním třem nejaktivnějším školám v každém kraji přispívá částkou ve výši až 5 tisíc korun na exkurzi, která je tematicky zaměřená na udržitelné spotřebitelské chování. Děti se tak mohou podívat, jak to v praxi vypadá třeba na dotřiďovací lince na obaly, v recyklačním provozu, ve sběrném dvoře nebo v čistírně odpadních vod.
„Praktická zkušenost je pro děti i studenty důležitá, protože kromě informací získávají i osobní zážitek, který jim pomáhá snadněji měnit své návyky a více se zajímat o dění ve svém blízkém okolí. Proto nám dává smysl podporovat proces učení i touto formou,“ upozorňuje Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní. Příspěvek lze využít na úhradu dopravy, případně vstupného.
Jak se zapojila vítězná škola?
Jednotlivé školy a školky posílají pečlivě zpracované dokumentace svých aktivit, kde nechybí ani spousta fotografií. Děti z vítězné ZŠ a MŠ Studenec se dokonce zapojily do Celoročního cíle na téma předcházení vzniku odpadů se zaměřením na textilní průmysl.
V průběhu celého školního roku žáci například splnili průběžný úkol Recyklohraní s názvem Po stopách Plýtváka šatního nebo měli možnost seznámit se s problematikou recyklace textilu prostřednictvím exkurze do Diakonie Broumov. Vyvrcholením byl projektový den ve výročí největší havárie v textilním průmyslu v Bangladéši. Kromě prezentací na téma dopadů textilního průmyslu na životní prostředí si žáci vyzkoušeli také upcykling oblečení nebo zorganizovali jeho swap.
Projekt má podporu Státního fondu životního prostředí
Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Probíhá od října 2021 do prosince 2024. Projekt by měl pomoci etablovat vzdělávání v tématech udržitelná spotřeba, předcházení vzniku odpadů a oběhové hospodářství na školách tak, aby v něm mohlo být plynule pokračováno i po roce 2024.
Poděkování patří také spoluorganizátorům programu a Celoroční hry, společnostem ECOBAT a Elektrowin, z jejichž příspěvků Recyklohraní mohlo pro školy pořídit odměny. I v nadcházejícím školním roce se školy budou moci do Celoroční hry s Recyklohraním zapojit.
Projekt Recyklohraní aneb Ukliďme si svět vznikl v roce 2008 a jeho cílem je informovat a vzdělávat žáky či studenty MŠ, ZŠ a SŠ z celé ČR o problémech životního prostřední a nutnosti recyklace. V průběhu školního roku jsou vyhlašovány zajímavé úkoly s environmentální tematikou. Pedagogičtí pracovníci ke své práci mohou využívat učební materiál, tzv. Ekoabecedu. Zájemci o praktickou výuku recyklace se mohou zapojit do nejrůznějších sběrových akcí na podporu zpětného odběru použitých baterií a drobného elektrozařízení. Do června 2023 se do programu zdarma registrovalo přes 3 870 škol.
TZ Projektu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět