Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na výstavu Souznění Zdenky Marie Novákové si určitě nezapomeňte vzít k mobilu sluchátka a zaregistrovat se na platformu Spotify

12. 12. 2022 | 0:00

Autorčiny abstraktní olejomalby, vystavené v libereckých Lázních, totiž převádějí zcela konkrétní skladby do světa barev a tvarů a vy si po naskenování QR kódu můžete oba tyto světy propojit.

Z výstavy Souznění Zdenky Marie Novákové.
Z výstavy Souznění Zdenky Marie Novákové.

V první řadě je ale třeba říci, že Zdenka Marie Nováková je velmi pozoruhodná žena. Když se 20. listopadu 1939 v Jičíně narodila, sudičky jí štědře nadělily talentu, který by jinak šlo rozdělit přinejmenším mezi čtyři kreativní osoby. Tato umělkyně je totiž nejen uznávanou malířkou a architektkou, ale dlouhá léta také hrála na piáno a v mládí se věnovala baletu.Zdenka Marie Nováková (vpravo) s Johanou Kabíčkovou, kurátorkou výstavy, na vernisáži. (Foto:@kaniamatej)Svoji nejen umělecky bohatou profesionální životní dráhu zahájila studiem Fakulty architektury na ČVUT a hned na začátku kariéry v ateliéru architekta Karla Pragera vytvořila návrh své asi největší a nejznámější realizace, kterou se stalo sídlo tehdejších podniků zahraničního obchodu Chemapolu a Investy v pražských Vršovicích (viz mapy.cz). Ačkoliv tento strohý kancelářský komplex tehdy vynikal ojedinělým řešením i za komunismu unikátní realizací italskou firmou a patří mezi nejlepší ukázky československé architektury šedesátých let, tak v současné době mu hrozí, že bude zbourán.Celkový pohled do expozice.Jako architektka se dále prosadila v oblasti řešení interiérů a výstavních prostor (například některé expozice Národní galerie). Zdenka Marie Nováková rovněž pedagogicky působila nejen na ČVUT, ale pak i na pražské AVU. Malbou se začala intenzivně zabývat v sedmdesátých letech a vystavuje od roku 1981. Ačkoliv letos v listopadu oslavila již třiaosmdesáté narozeniny, je stále velmi vitální a plná tvůrčí síly, což ostatně dokazují i vystavené obrazy namalované v rozpětí let 2006 až 2021.Johana Kabíčková ukazuje obraz Etuda 8, který je nejmladším dílem expozice. Pochází z roku 2021.„Autorka se od začátku aktivně podílela na instalaci výstavy včetně tvorby stejnojmenného katalogu, který jsme k výstavě vydali,“ potvrzuje elán této dámy Johana Kabíčková, kurátorka výstavy. Výtvarnice žije v Praze, ale je velmi spjatá s naším krajem, protože celý život jezdila na svoji chalupu do Českého ráje, kde malovala v plenéru.Cyklus na motivy orchestrální skladby Moře od Clauda Debussyho.Český ráj a Jizerské hory se také promítají do některých jejích obrazových cyklů, kterých je celá řada. Kurátorka Kabíčková uvádí hlavní zdroje, když říká: „Autorka je od začátku své tvorby inspirovaná tancem, hudbou a přírodou. Vytvořila například cykly pohybu, krystalických jader drahých kamenů a tak dále.“ Konkrétně výstava Souznění je složená z obrazů inspirovaných hudbou a přírodou.Let čmeláka od N. R. Korsakova.Vystavena jsou plátna vizualizující například hudební prožitek z Gershwinovy Rapsodie v modrém, Letu čmeláka N. R. Korsakova, Moře od Debussyho nebo Ježkova Tmavomodrého světa. Prožitek si můžete umocnit úvodem doporučenými sluchátky. Na začátku výstavy je totiž umístěný výrazný QR kód. „Když si ho do svého zařízení načtete, otevře se vám na Spotify playlist, který jsme připravili speciálně pro tuto výstavu, a v něm najdete všechny skladby, které autorku inspirovaly. Skladby nejsou přiřazené k jednotlivým obrazům, ale obrazy mají popisky, kde je kromě názvu obrazu uvedený autor příslušné skladby,“ vysvětluje Johana Kabíčková.Radka Kuchtová z lektorského oddělení Oblastní galerie Liberec a obraz Nokturno.Poznáváte Ravelovo Bolero?Expozice se nachází v sále ve druhém patře galerie a na první pohled vás zaujme svojí v dnešní době nezvyklou strohostí, kdy jsou obrazy prostě pověšeny jeden za druhým podél celého obvodu sálu. Radka Kuchtová z lektorského oddělení Oblastní galerie Liberec to komentuje: „Ano, trendem poslední doby je spíše umisťování obrazů různě do prostoru, ale my chtěli dát průchod emocím, a tak jsme prostor eliminovali na jednoduchou prostou instalaci. Autorka měla jasnou představu o tom, že chce obrazy umístit právě takto, a myslím, že to má smysl. Myslím, že to vychází i z její zkušenosti jako architektky.“Pár obrazů bohužel zůstalo za dveřmi. Do omezené expozice se víc děl prostě nevešlo.Ještě dopoledne před vernisáží byl na chodbě poslední ze čtyř obrazů, které se přes úsporné prostorové řešení na výstavu již nevešly.Všechny obrazy mají shodný formát, a ačkoliv jde o olejomalby, můžete podlehnout dojmu, že to jsou hutné akvarely. Autorka totiž používá barvy u technologie olejomalby nezvykle hodně ředěné, což dává výsledku nezaměnitelný charakteristický rukopis. Na rozdíl od uměleckých výronů mnoha  jiných současných autorů by se všechna v Lázních vystavená díla Zdenky Marie Novákové skvěle hodila i do odpovídajícím způsobem zařízeného interiéru a jeho obyvatelům by denně dodávala pozitivní energii. Do Oblastní galerie v Liberci si můžete přijít něco z plodů životního elánu autorky načerpat až do 2. dubna 2023.

Text a foto Mad není-li uvedeno jinak