Nová strategická vize Lázní posouvá těžiště zájmu z hlavní budovy blíž ke "kostce" a slibuje, že pořád bude na co koukat. Prvním testem bude Kaván
Různé instituce zúročily lockdownové přerušení obvyklých činností různě. Oblastní galerie Liberec čas využila ke změně náhledu na svoji činnost a k přehodnocení směru dalšího vývoje. Nyní oficiálně představila dlouho očekávanou novou strategickou koncepci a s ní související nový vizuální styl.
Začněme u koncepce. Pavel Hlubuček, od loňského listopadu nový ředitel Lázní, ji obrazně charakterizoval slovy: „Symbolem nadcházející etapy rozvoje galerie je její depozitární budova, která mě uchvátila od samého začátku. Je to symbol uchování naší sbírky a jejích mimořádných děl, symbol péče a rozvoje důležitých profesí v galerii a v neposlední řadě i symbol pro nové technologie. Proto se i naše komunikační strategie odvíjí od této budovy. Je to naše srdce, naše identita.“Přeloženo a rozvedeno to z pohledu návštěvníka znamená, že galerie bude klást větší důraz na prezentaci svých fondů, které jsou páté největší v republice. Ostatně prezentace starého umění a vlastních fondů má tvořit první ze tří pilířů výstavní činnosti. Druhý pilíř reprezentuje současné výtvarné umění a nová média. Třetím pilířem je téma architektury a veřejného prostoru.
Pakliže jste galerii dosud navštěvovali častěji než jednou ročně, určitě namítnete, že všem zmíněným oblastem se Lázně věnovaly i doposud. Zřejmě tedy půjde především o změnu poměru těchto tří ingrediencí a prostoru jim poskytnutého. Na letošním výstavním plánu dobíhají nasmlouvané akce, takže nový trend nejde příliš rozklíčovat, ale již se projevuje ředitelem Hlubučkem před časem vyhlášené snížení počtu výstav. To bylo během představení nové galerijní vize prezentováno jako novinka jedné zásadní výstavy v letní sezóně a jedné v sezóně zimní.Reorganizovány a inovovány mají být i stálé expozice, přičemž jejich spektrum obohatí nová „Interaktivní expozice“ Richarda Loskota. Tento interdisciplinární umělec a pedagog TUL sám v Lázních již několikrát vystavoval, takže má genius loci místa dokonale prožitý a jeho dosavadní instalace jsou zárukou, že se rozhodně máme na co těšit.
Co se návštěvníka dotkne méně, je plánované prohloubení aktivit v oblastech odborných jako restaurátorství, expertní činnosti a poradenství. Tyto služby mají být otevřené nejen institucím, ale i soukromým osobám. Za tím účelem již Lázně navázaly spolupráci například s Akademií věd České republiky, s TUL nebo s pražskou VŠCHT.Ale i na tomto poli chce ředitel Hlubuček návštěvníka vtáhnout do děje a více ho seznámit s životem galerie. Uvádí konkrétní příklady: „Ukážeme nedávno otevřenou restaurátorskou dílnu a necháme zájemce nahlédnout do zákulisí depozitáře. Takže určitě počítáme s tím, že návštěvníci budou moci v určitých dnech (pozn. red.: vybrané státní svátky, Muzejní noc, EHD apod.) a při konkrétních akcích navštívit naši vedlejší budovu.“
Dalším záměrem, souvisejícím s větším otevíráním se veřejnosti, je zpřístupnění galerijní zahrady a její využití pro výstavy pod širým nebem. Květa Vinklátová, náměstkyně hejtmana pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje, hodlá k tomu nutné úpravy pozemku zahrnout do projektu revitalizace parků v celém trojúhelníku Oblastní galerie - Severočeské muzeum - bývalý pavilon Bytexu, dnes restaurace ZOO.Významným způsobem chce galerie rozšířit své on-line aktivity a posílit pozici v on-line prostředí. Kromě pokračující digitalizace sbírek a jejich zveřejňování se Lázně po boku dalších významných českých institucí zapojí do mezinárodního projektu středoevropských galerií www.webumenia.sk. Podle nové projektové manažerky Dagmary Fialové budou výsledky této činnosti k dispozici od jara 2022 na podstatně inovovaných stránkách www.ogl.cz.
Co se komunikace s veřejností týče, nastala změna velmi razantní. Libereckou PR agenturu Parliamo, za jejíhož devítiletého působení vzrostla návštěvnost galerie 4x, vystřídala komunikační agentura Espresoo Communication, kterou na tiskové konferenci zastupoval kreativní ředitel Eda Kauba a designer Vilém Kabzan. Espresoo Communication má výborné reference a poličky její kanceláře se prohýbají pod tíhou nejrůznějších ocenění. Změna má svoji logiku v tom, že agentura již zastupuje řadu jiných kulturních institucí a vzhledem k tomu, že ji reprezentují umělci, je její silnou stránkou vizuální komunikace.Nový vizuální styl Lázní je postavený na motivu fasády kostky depozitáře přetransformované do abstrakce vodní hladiny. Vtipné je, že jde vlastně o transformaci na druhou. První již proběhla, když architekt fasádu depozitáře pokryl motivem staré textilní tiskařské šablony. Krajská radní Květa Vinklátová počínající spolupráci hodnotí slovy: „Jsem nadšená, jakým způsobem úkol pánové z Espresoo pojali. Myslím výtvarné zpracování nového vizuálu s využitím motivu fasády depozitáře. Ten nový kabátek galerii sluší.“
Středobodem nového stylu komunikace je claim „Tady je pořád na co koukat“, který se od nynějška stane nedílnou součástí všech propagačních výstupů galerie.
S rovinami interpretace claimu si pohrává mírně lascivní spot (ke shlédnutí je ZDE) z produkce firmy Armada, který v prvním záběru představuje Lázně v době, kdy byly lázněmi. Dvě plavkyně (Marie Poulová a Karolína Krézlová) si hoví na lehátkách a jedna se svěřuje druhé: „Sem chodím, protože tady je pořád na co koukat“, přičemž ve druhém plánu se předvádí pohledný macho (Šimon Bílina). Následuje střih na stejné ženy, tentokrát jako návštěvnice Lázní - Oblastní galerie Liberec. Probíhá stejný dialog, jen význam se tentokrát týká aktuálně propagované výstavy. Oceňuji, že režisér Tomáš Řehořek nesklouzl k prvoplánovějšímu a teoreticky asi úspěšnějšímu defilé obrazů aktů a plastik nahých lidských forem ze sbírek Lázní. Diskutabilní je volba plavek pána i dam. Dvojdílné plavky byly sice "vynalezeny" roku 1913, ale masově se rozšířily až o tři desetiletí později. Atmosféře klipu a společenským konvencím zlaté éry Kaiser Franz Joseph I. Bad by více slušely plavky jednodílné u dam a trikot u pána (viz například film Rozmarné léto). Mě ale Espresoo Communication zatím úplně nepřesvědčila. Jedním z bodů tiskové konference totiž bylo i představení Podmraku, největší výstavy letní části galerijní sezóny, shrnující dílo krajináře, symbolisty a básníka Františka Kavána. Přiznejme si, že bez ohledu na Kavánovy umělecké kvality nejde o tvůrce, jehož tvorba by dnes oslovovala významnou část veřejnosti a ani jméno tohoto rodáka z Podkrkonoší není natolik známé, aby samo o sobě bylo magnetem, takže bude mimořádně důležité výstavu správně zpropagovat.Na můj dotaz, jak bude Kaván komunikován, aby měla výstava co největší zásah, kreativní ředitel Eda Kauba s designerem Vilémem Kabzanem odpověděli sice ze široka a obecně o nové komunikační strategii Lázní, ale nikoliv konkrétně o komunikaci této výstavy. Kavánova výstava přitom bude testem schopnosti agentury Espresoo Communication když už ne přímo přitáhnout do Lázní davy, tak určitě získat nové zájemce o umění. Nový komunikační styl tu je podle mě od toho, aby Lázně byly stále více něčím víc než jen místem setkávání vyhraněných milovníků umění, snobů a školních exkurzí.
A Kavánova výstava je opravdu počin výjimečný nejen proto, že je uspořádána u příležitosti kulatého 80. výročí autorova úmrtí a jen trochu méně kulatého 155. výročí narození. Výstavní projekt, přístupný od 25. června do 3. října, představí Františka Kavána ze všech stran a ve vazbě na další výjimečné osobnosti své doby. Budou k vidění obrazy z jednotlivých autorových tvůrčích etap včetně odkazů na tvorbu básnickou a na korespondenci. Některá díla budou vystavena dokonce vůbec poprvé nebo poprvé po dlouhé době. Expozici má korunovat opona, největší umělcovo dílo, měřící 480 cm x 200 cm.Nemusíte přitom mít obavy, že výstava bude spočívat v přestěhování Galerie Františka Kavána z jilemnického Krkonošského muzea. Jan Luštinec, emeritní ředitel jilemnického muzea a hlavní kurátor chystané liberecké výstavy, k tomu podotýká: „Krkonošské muzeum vlastní kolem stovky Kavánových obrazů, takže tamější expozici to nijak neochudí a troufám si tvrdit, že bude i nadále velmi zajímavá, i když dominantní roli na čas převezme Liberec.“ Bylo by tedy dobré, kdyby Kavánova galerie v Jilemnici byla provázána s libereckým výstavním projektem, o čemž uvažuje i ředitel Hlubuček: „Pracujeme na tom, aby návštěvníci mohli pulzovat mezi Jilemnicí a Libercem a samozřejmě aby to pro ně bylo dostupné i z hlediska vstupného.“ Jeden z adeptů na kulturní vrchol léta byl tedy odtajněn, zbývá ho "jen" správně odkomunikovat.
A dobrá zpráva úplně na závěr, odložené Design Days Reichenberg vypuknou již příští pátek (4. 6.) a budou trvat až do neděle!
Text a foto Mad