Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Veřejná doprava na Liberecku meziročně vzrostla o 8%, další cestující třeba přilákají i nové autobusy

06. 02. 2020 | 18:00

Liberecký kraj pracuje na zřízení vlastního dopravce od roku 2017. Za tím účelem uzavřel desetiletou smlouvu s firmou ČSAD Liberec, ve které postupně získal majoritní podíl 99% akcií především prostřednictvím své společnosti Autobusy LK, s.r.o. Prvním výraznějším krokem bylo představení dvou autobusů VDL Futura v prosinci 2018. Ty zajišťují zejména dopravu do průmyslové zóny v Mladé Boleslavi. Nyní k nim přibylo 17 autobusů IVECO Crossway. Liberecký kraj do těchto nákupů zatím vložil šedesát milionů korun. 

Liberecký kraj se na aktuální obnově vozového parku podílel ze svého rozpočtu díky položce, která sloužila na akontaci k bankovnímu úvěru na nákup právě oněch autobusů VDL Futura. Každý Crossway přišel na 4 271 000 korun bez DPH. Za necelých sedmdesát tři milionů korun tak byla obměněna asi čtvrtina vozového parku ČSAD Liberec, čítajícího celkem 63 vozů. Kvůli novému přírůstku byla svolána mimořádná tisková konference.
Pikantní je, že autobusy byly zakoupeny za cenu významně příznivější, než je současná cena na trhu. Slovo "příznivější" přitom znamená úsporu nejméně půl milionu korun na kus, celkem tedy téměř devět milionů korun! Společnost ČSAD Liberec totiž vozidla objednala v předstihu ještě jako soukromá firma a následně byla koupena společností Autobusy LK již včetně platné smlouvy na nákup. Z marketingového hlediska byl vybrán termín naprosto nevhodně, silueta Ještědského hřebenu fotce nových autobusů prostě chybí."V té době jsme nové autobusy akutně nepotřebovali, jednali jsme s ohledem na zvyšující se poptávku na trhu a vyplatilo se to, aktuálně je situace v Evropě taková, že někteří výrobci už mají téměř obsazené kapacity na rok 2021 a přijímají objednávky na rok 2022," říká Martin Bobek, předseda představenstva ČSAD Liberec. Všech 17 autobusů je identických jak výbavou, tak logy Libereckého kraje a Koridu (resp. Idolu) na bílém pozadí.Hejtman Martin Půta připomíná: "Máme právní posudek od advokátní kanceláře Havel a Partners, který nám potvrdil, že náš postup, co se té smlouvy týče, je v souladu se všemi právními normami. Kromě toho jsem přesvědčený, že za současné situace ve veřejných zakázkách v dopravě bychom si v otevřeném výběrovém řízení žádné autobusy koupit nemohli, protože taková zakázka by byla napadena, jako se to stalo v jiných krajích." Možná i proto na kraji nechtějí s předstihem o dalších plánech na obnovu techniky ze strategických důvodů podávat informace. Určitá část povrchu je rezervovaná pro budoucí prezentaci turistických cílů a dopravních služeb kraje.ČSAD Liberec zaměstnává 180 lidí, z toho 130 řidičů, a svými spoji pokrývá oblast Liberecka, což je asi čtvrtina dopravní obslužnosti objednávané krajem. Do budoucna ale kraj uvažuje například o převzetí dopravy i na Českolipsku. Průměrné stáří vozového parku činí 14 až 15 let a tento nákup je prvním velkým krokem ve prospěch cestující veřejnosti. Všech sedmnáct autobusů bude nasazeno nejpozději do poloviny února.I exkurze po tak známé věci, jakou je autobus, může být zcela obsazená.  
Pojďme se blíže podívat, v čem se povezeme. "Kromě velmi výhodné ceny je třeba zmínit, že vozidla jsou v téměř nejvyšší možné výbavě. Motory mají vůbec té nejvyšší kategorie, dále mají dvojitá skla, klimatizaci, bezpečnostní pásy na všech sedadlech, nástupní plošinu pro vozíčkáře a tak dále," vyzdvihuje Jan Sviták, hejtmanův náměstek pro řízení rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek. V přední části autobusu jsou i celkem velkoryse dimenzovaná horní úložná místa na zavazadla. Samozřejmostí je multimediální informační systém.Jan Sviták připomíná, že nadstandardně je vybaveno i pracoviště řidiče. Autobus má nezávislé topení řízené programem, což umožňuje ekonomicky vytopit vůz ještě před příchodem řidiče. Vyhřívané je i čelní okno, což zvyšuje bezpečnost jízdy za špatného počasí a není to dodnes zcela běžné u autobusů této kategorie. Třešničkou na dortu je minichladnička. Řidič v létě ocení, že má po ruce chladničku.Ještě bych se vrátil k pohonu. Jde o motor Cursor 9 s automatickou převodovkou o výkonu 265 kW a zdvihovém objemu 8.710 cm3, což je nejlepší a nejdražší motor, který IVECO nabízí. Pro nás je podstatné, že si hravě poradí i s naším horským terénem a že tyto motory mají podstatně delší životnost a menší poruchovost než pohonné jednotky nižší třídy. Všechna místa mají bezpečnostní pásy a u prostředních dveří nechybí plošina pro invalidní vozíky."My to můžeme posoudit, protože máme autorizovaný servis značky IVECO včetně diagnostiky, a tak víme, že z hlediska servisních nákladů se vyplatí mít motory v nejvyšší variantě," říká Martin Bobek, předseda představenstva ČSAD Liberec, a.s., a pokračuje: "To, že máme vše pod jednou střechou, zároveň znamená, že si autobusy po záruční době budeme servisovat sami, což přinese významnou úsporu času i peněz."Autobus je 12 m dlouhý a pojme až 120 osob (59 sedících).Vozidla jsou zatím polepena logy kraje a Idolu. Perspektivně se počítá s tím, že ponesou i nějakou reklamu na dopravní služby Libereckého kraje a na turistické cíle, například v rámci propagace Křišťálového údolí. "Tady je třeba říci, že tak budou šetřeny další finanční prostředky, které by jinak byly vloženy na propagaci," připomíná Jan Sviták. Předváděcí jízda.Nejpozitivnější ale je, že Liberecký kraj dává veřejnosti jasný signál, že se věci daly do pohybu správným směrem a že se bude lépe cestovat lidem, kteří myslí ekologicky anebo si prostě spočítali, že čas, ztracený chůzí na zastávku a čekáním na autobus, jim ušetří hororové zážitky s parkováním a další problémy související s houstnoucí dopravou.
Text a foto Mad