Autobus polepený textem Covid Test Bus vám nezastaví, není to linkový spoj s reklamou na test, ale mobilní testovací pracoviště
Jak každý týden otestovat 781 zaměstnaců pracujících po téměř celé republice? To byl logistický gordický uzel, který dopravce BusLine rozetnul Covid Test Busem
Splnit vládní nařízení ukládající povinnost testovat pravidelně zaměstnance na přítomnost viru Covid-19, nebyl pro řadu firem až tak složitý úkol, ostatně, některé své pracovníky dávno testovaly ve vlastním zájmu. Ve zcela specifické situaci se ale octli dopravci, kteří z podstaty své činnosti mají zaměstnance rozptýlené v prostoru i čase tak, že běžné testování nepřichází bez brutálního zásahu do chodu firmy v úvahu.Konkrétně BusLine patří do pětice našich největších dopravců zajišťujících městskou a příměstskou dopravu. Působí nejen v našem kraji, ale i v kraji Královéhradeckém, Plzeňském a nově i v Pardubickém a v jižních Čechách. Autobusy s logem BusLine jezdí i v několika městech dalších krajů. Vozový park čítá přes pět set autobusů a o to, aby se cestující dostali z bodu A do bodu B, pečuje celkem 781 zaměstnanců.S vydáním vládního nařízení stálo tedy vedení BusLine před opravdovou výzvou. Ve velkých městech své zaměstnance nechává testovat závodním lékařem a ve spolupráci s testovacími centry. Ale jak pravidelné testování zajistit v desítkách menších středisek, jako je v Libereckém kraji například Tanvald, Rokytnice nad Jizerou, Lomnice nad Popelkou a další?Dopravce to vyřešil elegantně, upravil jeden ze svých ekologických autobusů, konkrétně plynový IVECO Irisbus Citrelis, na mobilní testovací pracoviště. Takto upravený bus křižuje od 8. března Libereckým a Královehradeckým krajem, zejména v oblasti Krkonoš a Jizerských hor.„Týdenní harmonogram sestavujeme operativně každé pondělí podle naplánovaných turnusů řidičů. Snažíme se otestovat zaměstnance ve čtyřech destinacích denně,“ chlubí se Michal Hanč, za celou akci zodpovědný provozně technický ředitel BusLine.Posádku Covid Test Busu tvoří řidič a dva proškolení zaměstnanci, kteří fungují jako asistenti, protože testy probíhají formou samotestování. "Jen v případě, že si řidič není jistý výsledkem, vzorek odebere náš zaměstnanec," dodává Michal Hanč. Celá operace trvá, včetně výsledku, pět minut. Za dobu fungování mobilního pracoviště byli do minulého čtvrtka, kdy byl Covid Test Bus prezentován médiím, odhaleni tři pozitivní pracovníci.Nutno říci, že nemocnost a povinné karantény fungování firmy zatím výrazně neomezuje. „Na každodenní provoz potřebujeme okolo 650 řidičů. Chod zatím ohrožen není i proto, že doprava momentálně funguje v prázdninovém režimu. Kritické by to bylo v okamžiku, kdybychom měli nemocných sto, sto padesát řidičů,“ konstatuje Michal Hanč.Testování v BusLine zatím hladce funguje. Otázkou je, co nastane, pakliže vláda přitvrdí a prosadí si testy dvakrát týdně. Michal Hanč přiznává: "Zatím si nedokážu představit, jak by se toto nařízení aplikovalo na autobusové dopravce, protože dvakrát týdně si poskládat všechny řidiče na jednu hromadu, jak se říká, to prostě nelze. Pokud ale bude vláda na tomto nápadu trvat, budeme se pochopitelně řešením zabývat."Povinnost testovat se nově týká i malých firem, které jsou rozeseté v kraji i v horských oblastech. Ty by určitě přivítaly, kdyby existoval nějaký Covid Test Bus, který by k nim jednou týdně zajel. S takovýmto komerčním využitím svého nápadu ale BusLine zatím nepočítá. Michal Hanč vysvětluje proč: "Jednak je otázka, jak by se k tomu stavěla legislativa, ale my to primárně nechceme brát jako byznys a parazitovat na vzniklé situaci.“Optimistickou zprávou nejen pro BusLine tak zatím je alespoň to, že ceny testovacích souprav jdou poměrně výrazně dolů. Ty první stály kolem dvou set korun, takže firmy po odečtení šedesátikorunové státní podpory doplácely ze svého víc jak dvě třetiny částky. Pak cena spadla ke sto dvaceti korunám a za poslední várku testů konkrétně BusLine zaplatil po 89 korunách za kus.Text a foto Mad