Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberec má na rok zapůjčenou historickou tramvajovou soupravu z Prahy. Na koleje vyrazí jen ve svátek

26. 03. 2024 | 16:00

Do tramvajové vozovny v Liberci dnes z Prahy dorazila historická tramvajová souprava z první třetiny minulého století. Provozuschopný motorový a vlečný vůz zůstanou v Liberci zhruba rok a svézt se jimi budou moci příležitostně i cestující.

tramvaj 6OLdIRma
Foto: Artur Irma

ČTK to dnes řekla mluvčí libereckého dopravního podniku (DPMLJ) Martina Poršová. "Zařadíme je do provozu na sváteční historické jízdy," řekla.

Foto: Artur Irma

Historickou soupravu zapůjčil do Liberce pražský dopravní podnik (DPP). "S kolegy z pražského podnikového muzea dlouhodobě spolupracujeme, nezanedbatelná je jejich pomoc při rekonstrukcích historických tramvají v Liberci, ať již v podobě konzultací či poskytnutím náhradních dílů. Je to ocenění naší činnosti, že nám soupravu do Liberce zapůjčí na celý rok," řekl předseda spolku Boveraclub Tomáš Krebs. Spolek v Liberci zajišťuje historické jízdy.

Pražský dopravní podnik se zapůjčením obou vozů souhlasil i díky tomu, že ve svém muzeu MHD ve Střešovicích zahájil před měsícem za více než 122 milionů výstavbu nové výstavní haly pro historické autobusy a silniční pracovní vozidla. "Probíhající stavba tak omezila prostor a provoz pro tramvaje z expozice," dodala Poršová.

Foto: Artur Irma

Liberec má zapůjčený motorový vůz vyrobený firmou Ringhoffer v roce 1915 a vlečný vůz od stejné firmy z roku 1930. "Celou dobu jezdil ten motorák v Praze. Je to takový klasický pražský ringhoferák. Tento typ dojezdil 9. května 1974, tedy v době, kdy zahajovalo provoz metro. Podobný vůz má třeba muzeum v Amsterdamu anebo ve Velké Británii," řekl Krebs.

Oba zapůjčené vozy jsou od roku 1991 v pražské flotile historických tramvají určených pro pravidelný a komerční provoz, v Liberci budou jezdit poprvé. "U nás takové nemáme," dodal Krebs. Nadšenci z libereckého Boveraclubu, kteří úzce spolupracují s libereckým dopravním podnikem, se renovaci historických vozů využívaných ve veřejné dopravě věnují přes 35 let. Mají ve sbírce osm tramvají s třemi vlečnými vozy a dva autobusy. Asi nejznámější z flotily Boveraclubu je Bovera z roku 1929, která bývá nasazována také na historické jízdy.

Foto: DPMLJ

Se soupravou zapůjčenou z Prahy bude Boveraclub jezdit o státních svátcích a o letních prázdninách při sobotních výletních jízdách. Liberecký dopravní podnik ji navíc využije při zářijovém Dnu otevřených dveří.

čtk