Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberec má šest možností obnovy lanovky na Ještěd. Odhadované náklady se pohybují mezi 290 až 500 miliony korun bez daně

14. 02. 2024 | 0:05

AKTUALIZOVÁNO: Liberec bude posuzovat šest variant obnovy visuté lanovky na Ještěd, která je mimo provoz po tragické nehodě z října 2021. Varianty vzešly ze studie proveditelnosti. Připomínky a podněty k nim mohou lidé posílat do konce února. ČTK to při úterním veřejném projednání řekl primátor města Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).

lanovka Jakub FišerVisitLIberec
Minulost

Odhadované náklady na obnovu lanovky jsou podle navržených variant mezi 290 a 500 miliony korun bez daně. Studii si liberecká radnice objednala u architektů kanceláře SIAL.

"Variant je dohromady šest, z hlediska trasy jsou dvě a z hlediska využitých technologií jsou tři, čili dvakrát tři je šest," řekl ČTK za SIAL Zdeněk Dřevěný.

Tři varianty jsou ve stávající trase dlouhé bezmála 1,2 kilometru a tři stejné v prodloužené trase o 770 metrů ke konečné tramvaji v Horním Hanychově. V jedné variantě se počítá se zachováním kyvadlového provozu dvou kabin, kdy každá pojme 50 nebo 70 lidí. V druhé je navržený oběžný systém s 12 či 17 kabinami, kdy každá bude mít kapacitu deset lidí. V třetí nazývané tramvaj by byla jedna kabina zavěšená na dvou lanech pro 80 nebo 100 lidí.

Současnost.

Podle primátora je zatím předčasné říci, kterou variantu vyberou. "Samozřejmě mám nějakou osobní prioritu, ale rád bych si vyslechl i občany a další členy rady, abychom si zkusili tak nějak nezávisle na sobě vnímat, co je pro koho nejlepší řešení," dodal primátor. Liberec kvůli obnově lanovky zřídil speciální web.

Pokud by se město rozhodovalo podle účastníků veřejné debaty, lanovku by obnovilo ve stávající trase se zachováním kyvadlového systému, případně by ho nahradilo variantou zvanou tramvaj s jednou kabinou. Milan Starec na debatě navíc předal petici se zhruba 1500 podpisy za zachování lanovky ve stávající trase v kyvadlovém způsobu dopravy.

Kabinová lanovka na Ještěd patří Českým drahám, které ji ale nadále provozovat nechtějí. "Platí dva roky staré rozhodnutí představenstva, že jsme se rozhodli tu lanovku neobnovovat a neprovozovat jménem Českých drah a že jsme připravení ji prodat. A jediným zájemcem z tržních konzultací je město Liberec," řekl dnes ČTK člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta.

Podle posudku dopravce má lanovka hodnotu 45 až 46 milionů korun, podle posudku města zhruba 17 milionů. Výslednou cenu by měl určit revizní posudek, na jehož vypracování se dopravce domluvil s městem. "Očekáváme, že do konce února budeme znát ten výsledek," dodal Ješeta.

Varianty obnovy lanovky na Ještěd

stávající trasa pořizovací náklady v mil. Kč bez DPH provozní náklady v Kč/rok kapacita lidí v jedné kabině počet kabin počet podpěr
kyvadlová 350 – 420 600.000 50 2 1
oběžná 290 – 350 1,2 milionu 10 12 9
"tramvaj" 300 – 370 520.000 80 1 1
prodloužená trasa ke konečné tramvaji pořizovací náklady v mil. Kč bez DPH provozní náklady v Kč/rok kapacita lidí v jedné kabině počet kabin počet podpěr
kyvadlová 410 – 500 650.000 70 2 1
oběžná 330 – 400 1,5 milionu 10 17 12
„tramvaj“ 360 – 440 550.000 100 1 2

Zdroj: Studie proveditelnosti / Sial

čtk

Ve fotogalerii snímky z havárie.