Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberec se po letech vrací k myšlence propojit vlaky a autobusy. Z nádraží má být Central Station

11.12.2020 | 12:45

Liberec se po letech vrací k myšlence propojit železniční a autobusovou dopravu s MHD v prostoru vlakového nádraží. Odbavovací budova Českých drah by tak sloužila jak cestujícím z vlaků, tak z autobusů. Nebylo by nutné stavět další budovu, což by projekt zlevnilo. Na místě dnešního autobusového nádraží by mohl vzniknout prostor k parkování pro více než 700 automobilů. Záměr ale počítá i s výstavbou komerčních prostorů a pokud to půjde, tak i bytů, řekl dnes ČTK autor studie s pracovním názvem Central Station městský architekt Jiří Janďourek.

LBnadražíOK
ilustrační foto z "1. koleje", jež by se měla proměnit v centrum nového dopravního terminálu v objektu libereckého nádraží: SML

Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil Janďourek s dalšími odborníky už v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla. "Pokračovalo se v projektu terminálu v prostoru dnešního autobusového nádraží," řekl liberecký primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj). Záměr pak loni město předalo Libereckému kraji, který ho nejprve nechal přepracovat a nakonec se rozhodl od něj odstoupit. Za přípravu projektů přitom město a kraj utratily bezmála 20 milionů korun.

Teď se Liberec spolu s krajem rozhodly vrátit k myšlence společného terminálu. Takzvaná "Central Station" by měla propojit všechny druhy dopravy - železniční, autobusovou a MHD. "Patří do toho ale i automobilová doprava, cyklisté a pěší. K projektu jsme se rozhodli vrátit, protože právě tímto směrem se ubírá Evropa a tvoří integrované dopravní uzly. Přinést by to mělo velký komfort pro cestující a také velkou přehlednost a podle mého i kvalitu cestování," řekl Janďourek. Podobné terminály slouží třeba v Pardubicích, v německém Zhořelci nebo Drážďanech.

Projekt počítá s využitím již existujících kapacit a díky tomu umožňuje zvýšit kapacitu plánovaného záchytného parkoviště na dnešním autobusovém nádraží z původně plánovaných 500 na 700 míst pro osobní auta. Nevznikne tam jen parkoviště, ale nový městský blok. Kolem hlavní budovy vlakového nádraží počítá záměr s vybudováním autobusového nádraží. "Odjezdy autobusů by byly z prostoru první koleje, která se dnes nevyužívá, příjezdy autobusů by byly před halou v prostoru, kde je pošta," řekl architekt.

Zda bude možné záměr uskutečnit, bude ale záležet na Správě železnic. Společně s ministerstvem dopravy si zadala zpracování nové studie proveditelnosti rychlejšího železničního spojení mezi Mladou Boleslaví, Libercem a dál směrem k hranici. Hotová má být do konce příštího roku. "Studie má začínat právě libereckou stanicí, proto požádali město a kraj o to, aby představily své zájmy v daném území," dodal Janďourek. Pokud se podaří dosáhnout dohody, mohl by se projekt realizovat v novém programovacím období EU. Nový terminál by tak mohl sloužit do deseti let.

čtk