Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na liberecké tramvaji se objevila třicetdvojka již po šesté. Poslední z nich dnes skončila ve šrotu

15. 05. 2020 | 19:22

Dvě tramvajové skříně vozů T3 z liberecké vozovny skončily dnes ve šrotu. Oba vozy v dopravním podniku dosloužily a jejich likvidace byla standardním postupem. Ale… Každý tramvajový vůz má svůj identifikační znak, něco jako SPZ u aut. Tentokrát bude sešrotována tramvaj s inventárním číslem 32.

Na liberecké tramvaji se objevila třicetdvojka již po šesté. První tramvajový vůz s tímto inventárním číslem vyjel již v roce 1899 a zatím poslední tramvají s číslem 32 se stal v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. vůz T3R.SLF sestavený ve vozovně v Liberci.

První tramvaj s třicetdvojkou byl malý dvounápravový vlečný vůz dodaný v roce 1899, vyroben byl v rakouském Grazu. Cestujícím sloužil v Liberci až do roku 1934, to už ale šest let vozil jiné označení, č. 42.

Druhá tramvaj s číslem 32: V roce 1928 byl z českolipské vagónky dodán motorový vůz č. 32 s typickými čtyřmi okny na boku, širokými sloupky a nadokenní „ventilačkou“. V roce 1957 byl modernizován, na bočnici získal tři velká okna. V roce 1966 byl zlikvidován. Vozová skříň ale dále sloužila v Hanychově jako šatna lyžařů.

Třetí tramvaj s číslem 32 byla tramvaj typu T3, pocházející z první série těchto vozidel do Liberce dodaných v prosinci 1965. Pro špatný technický stav byla vyřazena už v roce 1984. Ovšem ještě tři roky sloužila jako služební.

Foto: DPMLJČtvrtá tramvaj číslo 32: V roce 1984 číslo 32 obdržela starší, ale právě opravená tramvaj T2. Ta byla vyrobená v roce 1962 pro Ústí nad Labem, kde byla v provozu pod číslem 162 a do Liberce se dostala v roce 1971 jako č. 7. Pod novým číslem dojezdila v roce 1988, zlikvidována byla až v roce 2001.

Pátou „třicetdvojkou“ se stala tramvaj T3 zakoupená z Ostravy a tamtéž modernizovaná v roce 2002. Před tím vůz sloužil osobní dopravě v severomoravské metropoli od roku 1966 pod číslem 733. V Liberci byl v provozu do 2015, pak sloužil jen ke cvičným jízdám a po rozebrání byla karoserie odvezena 15. 5. 2020 do šrotu.

V pořadí šestou a zatím poslední tramvají s inventárním číslem 32 se stal vůz T3R.SLF sestavený v Liberci. Hrubá stavba vozové skříně byla dodána v roce 2016, o tři roky později byl vůz po kompletaci zařazen do provozu.

Tramvaje do Liberce historicky patří. Architekti tramvaje, je nejen pod Ještědem, označují za městotvorný prvek, tramvajová doprava je považována za ekologickou a její popularita stále stoupá. Snad také proto cesta tramvajových vozů na šrotoviště neprobíhá bez povšimnutí a zaslouží ohlédnutí.

 Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ a.s.