Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na Technické univerzitě se uskutečnila konference zaměřená na umělou inteligenci ve školách

08. 04. 2024 | 16:35

Jak využít umělou inteligenci (AI) při práci s dětmi a jak ji zapojit do výuky, to bylo tématem konference Umělá inteligence do škol, která se dnes uskutečnila na Technické univerzitě v Liberci. Univerzitní aulu zaplnilo několik stovek učitelů ze základních a středních škol i dalších zájemců.

inteligenceumela1 2
ilustrační foto

Cílem je ukázat učitelům a lidem, kteří jsou zapojeni do vzdělávacího systému, co všechno je možné, řekl za organizátory ČTK Petr Dobrovský, jednatel ARR - Agentury regionálního rozvoje.

Fenomén AI podle Dobrovského do škol stále víc proniká. "Ať chceme, nebo ne, svět kolem nás se mění, děti s tím (AI) přicházejí do kontaktu a je potřeba, aby učitelé v tom byli minimálně na stejné úrovni nebo o trochu vyšší," doplnil. První podobná akce pro učitele se proto podle něj uskutečnila už koncem ledna na Novoborsku. "Zájem nás překvapil, bylo to v sobotu, měli jsme kapacitu 50 lidí a museli jsme zájemce odmítat," řekl Dobrovský. Pro další konferenci proto zvolili několikanásobně větší univerzitní aulu.

Jak se ukázalo, většina zúčastněných generativní umělou inteligenci zkouší, ať už při práci s texty nebo obrazem. Zatím se ale učitelé nemusí bát, že by je umělá inteligence ve výuce nahradila, poznamenal poslanec Jan Berki (SLK), který vyučuje informatiku na liberecké pedagogické fakultě. AI ale podle něj změní náplň výuky informačních technologií a je otázkou, jak poznamená výuku dalších oborů a zda nebude nutné přehodnotit třeba zadávání domácích prací, kde je výstupem jen nějaký vygenerovaný text, s nímž si AI snadno poradí.

O zkušenosti s využitím AI ve výuce se dnes s kolegy podělil ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově Pavel Kopřiva. Studenti a učitelé ji tam podle něj zatím používají hlavně při práci s textem v hodinách češtiny nebo angličtiny. "Umělá inteligence bude součástí života, a musí proto být i součástí výuky, umělcům může pomoci při hledání inspirace, kreativitu člověka ale zatím nahradit nedokáže," řekl výtvarník. Učitelé by ale podle něj neměli ve využívání AI zaostávat a měli by vědět, s čím děti pracují.

"Pokud hovořím s řediteli nebo učiteli na toto téma, tak myslím, že všichni vnímají, že AI je věc, kterou je potřeba nějakým způsobem do výuky zakomponovat," doplnil Dobrovský. ARR podle něj nepočítá jen s podobnými konferencemi, které mají ukázat příklady dobré praxe a upozornit učitele také na úskalí a nebezpečí AI. "Máme v plánu vymyslet pár míst ve školách, která bychom vybavili technologiemi a dali učitelům prostor pod vedením zkušených lektorů se s technologiemi naučit pracovat, používat je ve výuce, aby věděli, co si do školy pořídit," dodal.

čtk