Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

První dálkovou jízdu autem barona Theodora Liebiega ml. připomíná v Liberci výstava v místě, kde začala

19. 07. 2024 | 16:37

Před 130 lety se na první dálkovou jízdu ve světě vydal z Liberce baron Theodor Liebieg mladší. Jeho výpravu připomíná nyní výstava v garáži Paláce Liebieg, odkud na ni 16. července 1894 vyjel ve voze Victoria Benz se svým přítelem a lékařem Franzem Stranskym.

baronJede
můžete navštívit výstavu POZOR, BARON JEDE! Ta je pro Vás připravena v historických garážích PALÁC Liebieg. Foto: FB PALÁC Liebieg

Více než 900 kilometrů do německého Gondorfu tehdy zvládli za šest dnů, řekl dnes ČTK ředitel městské příspěvkové organizace Kontakt Michael Dufek, která palác v centru Liberce provozuje.

"To baronovi nestačilo, odskočil si ještě potom dalších 300 kilometrů do Francie za svými přáteli a pak se vracel tím automobilem zpátky. Takže on vlastně ujel téměř 2500 kilometrů," dodal.

Liebieg patřil mezi průkopníky automobilismu v tehdejším Rakousku-Uhersku. Vůz Victoria Benz kočárového typu s výkonem čtyř koňských sil mu do Liberce doputoval na konci roku 1893. Nejprve ho baron testoval v kopcovitém terénu centra Liberce a poté s ním úspěšně zdolával i okolní horský terén. Tomu, že by auto zvládlo i dálkovou cestu, nevěřil tehdy ani jeho výrobce, což byl Karl Benz z Mannheimu. "Takže byl (Benz) velmi překvapen, když tam (do Mannheimu) baron se svým přítelem, doktorem Stranskym dorazili a okamžitě provedli prohlídku celého vozu. Opravili všechny neduhy, protože ten automobil dostal cestou samozřejmě zabrat a následně pokračoval dál," řekl Dufek.

Asi největším problémem na cestě bylo poškození chladiče, jehož oprava si vyžádala zhruba den. Baron tedy přes 900 kilometrů zvládl s průměrnou rychlostí 13,5 kilometru v hodině a podle dostupných údajů cestou auto spotřebovalo 140 kilogramů benzinu a 15 hektolitrů vody. "Je potřeba si uvědomit, že v té době neexistovaly asfaltové silnice. V lepším případě to byly dlážděné silnice, takže samá kostka, a v horším případě to byly polní a lesní cesty," dodal Dufek.

Baronův vůz je na výstavě ve formě velkoformátové fotografie. "Originál je ve sbírkách Národního technického muzea v Praze a nepodařilo se nám ho získat na zápůjčku, tak je tam alespoň v této grafické podobě," uvedl ředitel Kontaktu. Za důstojnou náhradu ale považuje jiný vůz, který na výstavě je. "Je o dva roky mladší, z roku 1895. Také motokočár, ovšem značky Daimler," dodal.

Výstava nazvaná Pozor, baron jede! potrvá do 28. října. Na jejím konci by podle Dufka chtěli uspořádat historickou jízdu od paláce k zoo v Lidových sadech.

Pro Liebiega nebyla dálková cesta jediným prvenstvím v počátcích automobilismu. Byl například také prvním, kdo v létě 1902 vyjel až na vrchol Ještědu v Liberci. Tehdy nahoru vedla jen turistická blátivá a kamenitá cesta, baron se nahoru vyvezl se čtyřsedadlovým otevřeným mercedesem.

čtk