Studenti liberecké univerzity využili umělou inteligenci (AI) k ověřování znalostí zaměstnanců
Studenti Technické univerzity v Liberci (TUL) využili umělou inteligenci (AI) k ověřování znalostí zaměstnanců ve firmách. Projekt s názvem Grow zvítězil v desátém ročníku univerzitní soutěže Start-up TUL. Automatizované ověřování znalostí lze podle autorů využít například v oblasti bezpečnosti práce, požární ochrany, poskytování první pomoci, školení řidičů nebo certifikace v automobilovém průmyslu.
Do soutěže se letos přihlásilo 25 projektů, řekl dnes ČTK mluvčí univerzity Adam Pluhař.
"Ve firmách je řada norem a procesů, které musejí zaměstnanci znát, k tomu se vše neustále zlepšuje a mění, tedy zaměstnanci často nestíhají a nerozumí klíčovým informacím. Grow pomůže, aby si své znalosti konkrétních firemních procesů ověřovali po malých dávkách a pravidelně. Díky tomu budou vědět, jaké klíčové znalosti je třeba si doplnit a co umí," řekla k projektu za tým autorů Hana Trávníčková z ekonomické fakulty (EF). Vývojáři nástroj konzultovali s řadou firem, několik z nich už o aplikaci projevilo zájem. Na další rozvoj získali autoři 50.000 korun.
Na druhém místě skončil start-up Napěstěno.cz zaměřený na zasílání balíčků pro domácí pěstování bylinek, které obsahují samozavlažovací květináč, sáčky se zeminou a semínky i video návod, což usnadňuje start i úplným začátečníkům. Porotu zaujala také módní aplikace Oblékni To, která zákazníkovi umožní vytvořit si personalizovaného 3D avatara pro on-line nákup oblečení a doplňků. "Pomocí aplikace zákazníci zjistí, jaké oblečení zvolit a uvidí, jak na jejich postavě vypadá. Díky tomu nebudou muset oděvy vracet, sníží to ekologické dopady a reklamace," řekla autorka Lucie Václavková.
Nejvíc hlasů publika získal projekt úTULka, který ocenila také ekonomická fakulta za největší společenský přínos. ÚTULka je studentskou galerií, která slouží jako prodejna studentských výrobků, nabízí prostor, kde mohou mladí umělci prezentovat své práce a zájemci si mohou tyto originální produkty koupit. Funguje jako místo setkávání studentů, kteří mohou na jednom místě sdílet nápady a inspiraci. "Projekt má potenciál zlepšit studentský život, když jsme uspořádali první testovací akci, prodali jsme 90 procent našeho sortimentu," řekla spoluautorka Markéta Brožová.
Soutěž Start-up TUL organizují sami studenti univerzity v rámci Student Business Clubu (SBC). "Více než polovina výherců soutěže začne podnikat. V průměru dokážeme každý rok generovat jednu firmu, která má potenciál tržeb v desítkách milionů korun. Důležité také je, že najdeme projekty, které se uchytí v sociální či kulturní sféře a ovlivňují životy tisíců lidí nejen v Libereckém kraji," dodal vedoucí klubu Ondřej Moš. O vítězích rozhodovala porota složená ze zástupců Nadace Jablotron, Nadace Preciosa, Škody Auto, EF TUL a podnikatelského inkubátoru Lipo.Ink, rozdělila ceny za více než 180.000 korun.
čtk