Technická univerzita stála u zrodu elektromopedu, který se plně zatížen cítí i na ještědskou vrchařskou prémii
První ryze český elektromoped může vyrazit na české a evropské silnice i polní cesty. Stroj mopedix získal čerstvě homologaci a poslední červnový čtvrtek vyrazí dobýt vrchařskou prémii na Ještědu. Představení prvního českého elektromopedu pro tisk a pozvané se uskuteční 29. června 2023 v Liberci. "Přijede 5 mopedixů, přitomni budou zástupci výrobce ze start-upu Goodped i zástupci vývojového týmu z Technické univerzity v Liberci," slibuje pozvánka.
Mopedix Electrix startuje symbolicky v Liberci, protože odborníci z liberecké univerzity pomáhali s vývojem elektrovýzbroje tohoto mopedu. Spolupráce s TULkou byla klíčová také pro získání homologace pro provoz na pozemních komunikacích.
Mopedix Electrix od start-upu Goodped ze Zaječic u Pyšel na první pohled připomíná legendární Babettu, ale to jen díky šlapacím pedálům. I když spadá do kategorie malých motocyklů, pyšní se bytelnou ocelovou konstrukcí s nosností 176 kilogramů, takže uveze pohodlně řidiče nebo řidičku a ještě jednu osobu.
„Chtěli jsme vyrobit pohodlný a hezký stroj, na kterém se pojede příjemně. A taky jsme chtěli nahlodat urputnost majitelů velkoobjemových motorek a překvapit pamětníky starých mopedů,“ říká Jindřich Melichar ze start-upu Goodped.
Baterie od českého výrobce má kapacitu 45 Ah. „Standardní nabíječka dodá mopedu energii za 7,5 hodiny, turbo motorku dobije do plné kapacity za 2,5 hodiny,“ říká Pavel Jandura z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci (FM), který se podílel na vývoji elektrické výbavy mopedixu od motoru přes řídicí jednotku s displejem až po baterii.
Mopedix Electrix, který je určený k dobíjení z klasických domácích zásuvek, vás doveze i s nákladem 70 až 80 kilometrů.
A i do 1012 metrů nad mořem a případně i výš. Poprvé dobýt kvótu přes 1000 metrů se výrobci mopedixu rozhodli kde jinde než v Liberci cestou na Ještěd.
TZ TUL/Radek Pirkl