V Liberci začala přestavba propustku na bezbariérový podchod za 63 milionů korun
V Liberci dnes začala přestavba propustku na bezbariérový podchod pod třemi železničními tratěmi, práce budou stát 63 milionů korun. Hlavním cílem modernizace je zvýšení bezpečnosti pro pěší, podchodem budou moci jezdit i cyklisté. Propustek propojuje ulice Doubská a 28. října a využívají ho pěší hlavně při cestě ke školám a Home Credit Areně.
Jeho rekonstrukce a rozšíření potrvá rok a půl. Pro Správu železnic jde o atypickou stavbu, řekl dnes při zahájení generální ředitel této firmy Jiří Svoboda.
"Náhradu propustku za plnohodnotný podchod zažívám ve své éře poprvé," řekl Svoboda, který vede SŽ od roku 2018.
Nad propustkem vedou tratě z Liberce do Staré Paky, České Lípy a Jablonce. Provoz zůstane zachovaný, proto stavba potrvá tak dlouho. "Máme to rozdělené zhruba na čtyři etapy, protože vždycky se bude muset někde zesměrovat železniční provoz na koleje, pod kterými se nebude kopat," uvedl Svoboda.
Podle kritiků jde o zbytečnou stavbu, ředitel SŽ si to nemyslí. Zdůraznil zejména roli bezpečnosti i kvůli tomu, že řada lidí temný a úzký průchod pod tratí nevyužívá, ale chodí přes koleje. "Sám jsem to dnes viděl. Jedná se o velice nebezpečné místo nejenom z pohledu průchodu (propustkem), ale i z toho, že místní občané při vší úctě využívají i přechod přes kolejnice, což je samozřejmě nebezpečné," řekl.
Propustek bez větší opravy funguje od roku 1859, původně sloužil jen k odvodu vody. "Myslím, že to patří k největším libereckým ostudám, protože tady tudy chodí do škol, z přilehlých sídlišť lidé infrastrukturou, která jednak nebyla postavena pro pěší a která přetrvala více než 160 let v podobě, ve které je," řekl dnes hejtman kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj - SLK).
Podchod mezi částmi města Horní Růžodol a Rochlice využívají hlavně lidé, kteří míří do Sport parku s arénou, studenti gymnázia a základní školy a místní. Denně jím projde přes 500 lidí, při větší akci ve Sport parku je to kolem 1200 lidí. V současném stavu ale bezpečně nepůsobí. Je bez osvětlení, na šířku má jen dva metry, na výšku 1,85 metru a ústí do dvou frekventovaných ulic. "Změní se to na podchod o šířce pěti metrů, výšky dvou metrů," řekl dnes ČTK náměstek primátora Liberce Jiří Janďourek (SLK). Stavbaři vybudují podle něj také nové schodiště, veřejné osvětlení a další infrastrukturu. Liberec se bude podle Janďourka na stavbě podílet osmi miliony ze svého rozpočtu, kraj přidá šest milionů, SŽ přes 40 milionů a zbytek pokryjí dotace.
I když navenek to vypadá na jednoduchou stavbu, podle Jiřího Pijáčka z firmy Strabag, která zakázku získala, to tak není. Jednak to je dané tím, že musí být zachovaný provoz železnice, ale zároveň bude nutné přeložit veškeré inženýrské sítě - elektřinu, plyn i kanalizaci. Modernizaci také komplikuje to, že propustek je dělaný z atypických betonových prefabrikátů. "A tím, že to není nějaký běžný výrobek, tak se musí prefabrikáty vyrobit na míru, a to samozřejmě prodlužuje jak dobu výstavby, tak cenu," dodal Pijáček.
čtk