Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Z participativního rozpočtu se vylepší infrastruktura Lesního koupaliště i blátivá cyklostezka za Machnínem

08. 08. 2020 | 11:00

První srpnový týden přinesl připomínku deseti let, které uběhly od ničivých povodní roku 2010. Všichni aktéři i diváci jsou o deset let starší a zkušenější. Srpnová velká voda, která kraj bez většího varování začala pustošit od 6. srpna, před deseti lety vygenerovala schopné politiky, kteří z tehdejších, mnohdy neblahých zkušeností těží dodnes. Poučeni a praxí posíleni.

koloZápad
ilustrační foto

Blesková povodeň si v srpnu 2010 vyžádala v Libereckém kraji pět lidských životů, 130 lidí se zranilo a 2000 jich voda vyhnala z domovů. Vrtulníky policie, armády a záchranné služby tehdy ze zaplavených domů zachraňovaly 160 lidí. Velká voda zasáhla polovinu kraje a zůstaly po ní škody za 8,2 miliardy korun, z toho na krajských silnicích za více než dvě miliardy. Voda poškodila 15 úseků krajských silnic a třetinu mostů.

Deset let po bleskové povodni se v Libereckém kraji opravuje úplně poslední silnice z Cvikova do Lindavy. Stejně jako desítky kilometrů jiných komunikací ji poškodila voda. Většina ostatních oprav v kraji skončila před pěti lety. Silnice z Cvikova do Lindavy se ale tehdy do výčtu povodňových škod nedostala, a tak musí kraj opravu zaplatit ze svého. Práce na projektu za 102 milionů korun začaly loni na podzim a podle původních plánů mělo být letos v září hotovo. Kvůli technickým problémům se ale oprava protáhne.

Velké vodě a událostem deset let starým je věnováno sobotní vzpomínkové setkání spojené s poděkováním a oceněním těch, kteří tehdy pomáhali v nouzi, leckdy i s nasazením vlastních životů. Uskuteční se v Bílém Kostele nad Nisou a chybět nebude dvojnásobný hejtman Martin Půta (SLK), tvář desetiletku starých událostí a tehdy starosta Hrádku nad Nisou.

Peníze z tzv. participativního rozpočtu, v krajském městě premiérového, rozdělí Liberec mezi 12 projektů za 4,8 milionu korun. Do hlasování se ve stotisícovém městě zapojilo 3422 lidí. Vybírali z 29 projektů, nejvíce hlasů získalo vytvoření volnočasového a sportovního zázemí na Lesním koupališti.

Páté největší město v zemi peníze z participativního rozpočtu rozděluje poprvé, vybrané projekty se budou realizovat letos a příští rok. Projekty byly rozdělené do dvou kategorií, v hodnotě do 150.000 korun jich bylo 13 a v hodnotě od 150.000 do milionu dalších 16.

Největší podporu získalo vylepšení zázemí na Lesním koupališti za 890.000 korun. Hlasovalo pro to 1127 lidí, dvakrát více než pro druhý nejúspěšnější projekt. Městský areál na úpatí Jizerských hor má od letošního roku v pronájmu na pět let spolek Lesní koupaliště, za nímž stojí architekti z kanceláře Mjölk, hospodský i ekonom. Z peněz získaných v participativním rozpočtu v areálu vybudují hřiště pro plážové míčové hry, workoutové hřiště a montovanou dřevostavbu zázemí, která bude v budoucnu doplněna o převlékárny, toalety či sklady.

Druhým nejúspěšnějším projektem se stala oprava stometrového úseku mezinárodní cyklostezky Odra/Nisa v Machníně za 950.000 korun, která je za špatného počasí téměř nesjízdná, plná kaluží a bláta. Opravit cyklostezku je rozhodně užitečnější, než obdobnou částku nacpat do poněkud "zazenitového" bikesharingu.

Z menších projektů posbírala nejvíc hlasů kultivace zeleně na Šaldově náměstí, oprava vyhlídky Jezdec či pocta rodákovi Františku Peterkovi. Herec a liberecký čestný občan bude mít bustu uvnitř radnice.

Participativní rozpočet využívají všechna větší města v Libereckém kraji, stotisícový Liberec se přidal jako poslední. Už několik let ho mají v Semilech i Turnově, před dvěma lety s ním začala Česká Lípa a loni Jablonec nad Nisou a Nový Bor.

I v první srpnový týden se na přední místo v mediálním prostoru dostala veřejná autobusové doprava. Tentokrát nezaúřadovala opoziční propaganda, nýbrž se probrala policie. Z pletich ve veřejné zakázce policisté obvinili dopravní společnosti ČSAD Liberec a BusLine.

Informaci o zahájení trestního stíhání dostalo vedení krajské společnosti ČSAD Liberec už minulý čtvrtek prostřednictvím datové schránky. V pondělí vedení kraje zveřejnilo hejtmanův komentář, jak je dobré míti vnitřního dopravce, a den na to svolalo tiskovou konferenci. Obvinění se týká zejména doby, kdy firmy musely po dohodě vlády s odbory zvýšit mzdy řidičů autobusů.

Hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) prostřednictvím médií ujistil, že na běžný provoz ČSAD Liberec a finanční stabilitu firmy by stíhání nemělo mít vliv, autobusy budou dál jezdit podle jízdních řádů.

Liberecký kraj, který před dvěma lety společnost ČSAD Liberec koupil prostřednictvím firmy Autobusy LK, se chce bránit. Pletich, jež spočívaly zřejmě ve společném postupu proti kraji, se měla firma dopustit ještě s předchozím majitelem. Kraj zvažuje i připojení k trestnímu stíhání a vymáhání náhrady škody, která kraji vznikla, když pod tlakem přistoupil na prokazatelně nevýhodnou cenu firmy BusLine. Škoda se má pohybovat v řádech milionů korun.

Nad problémem, asi padesátým v řadě, jenž se týká autobusové dopravy financované krajem, sice zaplesala opozice, ale mnoho špíny vyškrábat nedokázala. On se totiž ten malér datuje už do doby, kdy Změna byla součástí krajské koalice, a má tudíž dost příslovečného másla na hlavě. Předivo je navíc tuze nepřehledné a těžko propagandisticky uchopitelné, takže si pouze standardně zaštěkala za karavanou.

Opozice v předvolební kampani sází na svou, momentálně hodně neaktuální zelenou mantru, i notně obehrané předvolební hity, vykopávky, o nichž je přesvědčena, že ještě někoho mohou zajímat. Na scénu se tak například vracejí zájezdy na sportovní utkání, která pro lokální a krajské politiky svého času pořádal někdejší šéf českého fotbalu. Jsou to ale kyselé hrozny, protože kritikové na žádný takový zájezd pozváni nebyli. Proč také? Nebyli užiteční tehdy, nejsou dodnes. Takhle jednoduché to je.

A lehce okurkový týden končíme příjemně: Práce na dostavbě cyklotrasy Odra-Nisa od Bílého Kostela nad Nisou do Chotyně začnou v polovině srpna. Poslední, zhruba 800 metrů dlouhý, úsek přijde na 18,5 milionu korun. Na realizaci zakázky má vítězná forma 180 dní.

Tak hezký žhavě letní víkend.

Alena Roubalová