Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Bezpečná škola. Akce v České Lípě ukázala, jak čelit kybernetickým útokům a dezinformacím 

02. 12. 2024 | 10:09

Jak odhalit falešné zprávy a manipulované fotografie? Jak zabezpečit školní sítě před hackery? A proč je kritické myšlení klíčem k bezpečnějšímu digitálnímu prostředí? Na tyto otázky odpověděli experti na kyberbezpečnost během akce Bezpečná škola v digitálním věku, která proběhla ve středu 27. 11. na Střední průmyslové škole v České Lípě. Pořádal ji tým EDIH Northeast Bohemia (EDIH NEB) Agentury regionálního rozvoje za účasti více než 40 učitelů a ředitelů z Českolipska.

počítač children-593313 1280
Ilustrační foto

Učitelé se dozvěděli, jak zabezpečit nejen své osobní údaje, ale také školní sítě, žákovské databáze a další citlivé informace. „Učitelé a ředitelé si odnesli nejen tipy, jak chránit své heslo před nenechavými žáky, ale i jak zabezpečit školní databáze a sítě proti těm, kdo nejsou zrovna na seznamu absolventů. Kyberútoky na školy nejsou sci-fi, a my chceme, aby byly na tyto situace připravené lépe než na písemku z matiky,“ říká Edvard Kožušník, statutární náměstek hejtmana pro hospodářský a strategický rozvoj.

Ochrana dat jako klíčový úkol škol

Jak hackeři mohou zneužít váš mail, jméno či doménu, prakticky předvedl etický hacker Pavel Matějíček. Řešením je podle něho používání správce hesel, dvoufaktorové ověřování a bezpečné sdílení. Varoval mimo jiné před veřejnými odkazy na fotoalba, což bývá problémem hlavně u mateřských škol. „Vždy je potřeba přístup umožnit jen konkrétnímu člověku, který se přihlásí přes svůj mail a heslo. Veřejné odkazy se totiž vždy dají odhalovat a dohledávat,“ zdůraznil Matějíček.

Kromě osobní odpovědnosti uživatelů je zásadní i technické zajištění bezpečnosti. Školy a další instituce by měly věnovat pozornost modernizaci svých IT infrastruktur, například pomocí segmentace sítí nebo zavádění technologií umožňujících centralizovanou správu a ochranu dat.

Kritické myšlení: nástroj proti dezinformacím

Vedle technických řešení je podle středoškolského pedagoga a lektora Václava Maněny klíčové rozvíjet kritické myšlení. „Technologiím dnes neuniknete, ale můžete je používat s rozumem. Je naivní si myslet, že mě se hackerské útoky netýkají. Schopnost analyzovat texty, identifikovat manipulativní prvky nebo rozpoznat falešné zprávy by měla být součástí výuky ve všech předmětech, od češtiny přes občanskou výchovu až po matematiku,“ říká Maněna.

Učitelé se během jeho prezentace seznámili například s nástroji na ověřování fotografií a identit či s metodami, jak bezpečně přistupovat k e-mailům. „Hackeři často pracují s naší nepozorností a neznalostí. Jejich útoky jsou dobře zacílené, znají naše citlivá místa. Stačí kliknout na špatný odkaz nebo sdílet osobní údaje, a problém je na světě,“ dodává. Odborníci se shodují, že nejlepším antivirovým programem stále zůstává naše hlava.

Juniorní centrum excelence pro kyberbezpečnost

Právě na Střední průmyslové škole v České Lípě, kde se akce konala, vzniká i Juniorní centrum excelence pro kyberbezpečnost. Podobná centra by měla vyrůst ve všech krajích. Projekt na to českolipské, které by mělo být centrálním pro celý Liberecký kraj, je hotový, s výstavbou by se mělo začít v lednu. Centrum poskytne nové možnosti pro výuku IT i řešení kybernetických hrozeb. „Vznikne zcela nová infrastruktura s virtuální laboratoří, která bude přístupná i dalším školám a firmám v kraji. Chceme vytvořit prostředí, kde se budou moci studenti i učitelé vzdělávat a připravovat se na reálné situace kybernetických útoků,“ uvedl Petr Veselý, ředitel Střední průmyslové školy v České Lípě.

TZ/Dana Filipová

Fotogalerie:

1. Etický hacker Pavel Matějíček a pedagog a lektor Václav Maněna

2. Středoškolský pedagog a lektor Václav Maněna