Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na sklářské škole v Kamenickém Šenově využívají AI při práci s textem v hodinách češtiny nebo angličtiny

06. 04. 2024 | 16:31

Hlavně při práci s textem v hodinách češtiny nebo angličtiny využívají umělou inteligenci (AI) studenti Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově. Umělá inteligence bude součástí života, a musí proto být i součástí výuky na školách, může pomoci při hledání inspirace nebo úpravě produktových fotografií, kreativitu člověka ale zatím nahradit nedokáže, řekl ČTK ředitel školy, výtvarník Pavel Kopřiva.

kamenický šenov SUPŠ sklářská Kamenický Šenov.
Foto: Mad

Sklářská škola v Kamenickém Šenově je zřejmě nejstarší svého druhu na světě, vznikla v roce 1856. Ještě před 15 lety hrozil škole kvůli malému zájmu studentů zánik, dnes si na nezájem nemůže stěžovat. K záchraně pomohl zájem sklářské společnosti Preciosa a dalších sklářských podniků z oblasti, a také masivní investice kraje. Na podzim 2019 bylo dokončeno centrum odborného vzdělávání zhruba za 100 milionů korun, nové dílny a ateliéry za 14 milionů korun vznikly i v nevyužívané budově internátu díky spolupráci s německým Reichenbachem.

Škola získala špičkové vybavení, studenti se učí pracovat s laserem nebo 3D tiskem, využití AI v designu je ale zatím příliš neoslovilo. "Myslím si, že vyžití má AI široké, ale ne pro nás. My jsme tu od toho, abychom něco vytvářeli, a umělá inteligence je v tom pro nás zbytečná," řekla Tereza Škodová, studentka třetího ročníku oboru zaměřeného na design světelných objektů. Budoucí designérka nevidí možnost čerpat s pomocí AI inspiraci. "Tady je problém, že si AI bere inspiraci z nás," dodala. Její kolega Matouš Tyle uvedl, že AI ignoruje, protože v ní pro sebe nevidí žádný prospěch.

Umělé inteligence se učitelé sklářské školy nebojí, učí se s ní podle Kopřivy pracovat, zapojit ji do výuky a nastavit pravidla. "Máme docela progresivní kolektiv," poznamenal. Škola podle Kopřivy zorganizovala na toto téma i konferenci pro učitele okolních základních škol. "Tam je velký problém, část lidí se AI bojí. Spíše je tam ale neinformovanost, a tudíž z toho vyplývající obava, protože když nevím, tak se samozřejmě obávám, co mi to může způsobit. My se jim to těmi přednáškami snažíme trošku rozkrýt, co to (AI) vlastně dělá a jak to funguje," dodal.

Odpověď na otázku, jak šikovně zapojit umělou inteligenci do výuky na základních a středních školách, bude v pondělí hledat i konference, kterou pro učitele a ředitele škol organizuje na Technické univerzitě v Liberci projektový tým EDIH Northeast a ARR – Agentura regionálního rozvoje. O své zkušenosti se kromě ředitele sklářské školy Kopřivy podělí například středoškolský učitel Václav Maněna nebo poslanec Jan Berki (SLK), který vyučuje informatiku na liberecké pedagogické fakultě.

čtk