Na sklářské škole v Kamenickém Šenově využívají AI při práci s textem v hodinách češtiny nebo angličtiny
Hlavně při práci s textem v hodinách češtiny nebo angličtiny využívají umělou inteligenci (AI) studenti Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově. Umělá inteligence bude součástí života, a musí proto být i součástí výuky na školách, může pomoci při hledání inspirace nebo úpravě produktových fotografií, kreativitu člověka ale zatím nahradit nedokáže, řekl ČTK ředitel školy, výtvarník Pavel Kopřiva.
Sklářská škola v Kamenickém Šenově je zřejmě nejstarší svého druhu na světě, vznikla v roce 1856. Ještě před 15 lety hrozil škole kvůli malému zájmu studentů zánik, dnes si na nezájem nemůže stěžovat. K záchraně pomohl zájem sklářské společnosti Preciosa a dalších sklářských podniků z oblasti, a také masivní investice kraje. Na podzim 2019 bylo dokončeno centrum odborného vzdělávání zhruba za 100 milionů korun, nové dílny a ateliéry za 14 milionů korun vznikly i v nevyužívané budově internátu díky spolupráci s německým Reichenbachem.
Škola získala špičkové vybavení, studenti se učí pracovat s laserem nebo 3D tiskem, využití AI v designu je ale zatím příliš neoslovilo. "Myslím si, že vyžití má AI široké, ale ne pro nás. My jsme tu od toho, abychom něco vytvářeli, a umělá inteligence je v tom pro nás zbytečná," řekla Tereza Škodová, studentka třetího ročníku oboru zaměřeného na design světelných objektů. Budoucí designérka nevidí možnost čerpat s pomocí AI inspiraci. "Tady je problém, že si AI bere inspiraci z nás," dodala. Její kolega Matouš Tyle uvedl, že AI ignoruje, protože v ní pro sebe nevidí žádný prospěch.
Umělé inteligence se učitelé sklářské školy nebojí, učí se s ní podle Kopřivy pracovat, zapojit ji do výuky a nastavit pravidla. "Máme docela progresivní kolektiv," poznamenal. Škola podle Kopřivy zorganizovala na toto téma i konferenci pro učitele okolních základních škol. "Tam je velký problém, část lidí se AI bojí. Spíše je tam ale neinformovanost, a tudíž z toho vyplývající obava, protože když nevím, tak se samozřejmě obávám, co mi to může způsobit. My se jim to těmi přednáškami snažíme trošku rozkrýt, co to (AI) vlastně dělá a jak to funguje," dodal.
Odpověď na otázku, jak šikovně zapojit umělou inteligenci do výuky na základních a středních školách, bude v pondělí hledat i konference, kterou pro učitele a ředitele škol organizuje na Technické univerzitě v Liberci projektový tým EDIH Northeast a ARR – Agentura regionálního rozvoje. O své zkušenosti se kromě ředitele sklářské školy Kopřivy podělí například středoškolský učitel Václav Maněna nebo poslanec Jan Berki (SLK), který vyučuje informatiku na liberecké pedagogické fakultě.
čtk