Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Rekonstrukci lanovky na hrad Bezděz ohrožuje nedostatek peněz, chybějí miliony

05. 08. 2021 | 10:46

Rekonstrukci nákladní lanovky na Bezděz na Českolipsku, bez níž by nemohl obtížně přístupný královský hrad fungovat, ohrožuje nedostatek peněz. Památkáři počítali s cenou do 18 milionů korun včetně DPH, o zakázku ale projevila zájem jediná firma, která za rekonstrukci chce s daní 24 milionů korun.

bezdez2kaple
archivní ilustrační foto Bezdězu a z Bezdězu Artur Irma

Uzavření smlouvy s ní je tak závislé na tom, zda ministerstvo kultury zvýší dotaci. ČTK o tom dnes informoval regionální ředitel Národního památkového ústavu Miloš Kadlec.

"Musíme žádat o další peníze, abychom mohli podepsat smlouvu," uvedl Kadlec. Za výrazně vyšší cenou, než při vypisování zakázky památkáři očekávali, vidí růst cen stavebních prací a materiálů v posledních měsících. Pokud by ministerstvo navýšení odsouhlasilo, práce by podle Kadlece měly začít letos. Naplánované jsou na 16 měsíců.

Bezděz patří mezi nejvýznamnější gotické památky na českém území. Královský hrad nedaleko Máchova jezera založil roku 1264 Přemysl Otakar II. Na fungování nákladní lanovky je závislý. Národní kulturní památka je na vrcholu 604 metrů vysokého kopce a vede k ní jen příkrá kamenitá stezka, pro auta nesjízdná. V případě poruchy musejí zaměstnanci hradu vynášet věci na zádech v batozích po kilometr dlouhé cestě. Improvizovaná lanovka byla na královském hradě už v 17. století za Albrechta z Valdštejna. Při stavbě opevnění se vyvážel materiál na Bezděz dřevěným žlabem. Tažnému systému prý dodávalo sílu větrné kolo na vrcholu kopce. Později přišli na hrad mniši a jejich služebníci dostávali břemena nahoru rovněž dřevěným žlabem. Točili na Bezdězu dvěma bubny s navázanými lany, na jejichž konci byly náklady. Mniši využívali na dopravu těžkých věcí i osly.

čtk