Plán městské mobility má za úkol zpřehlednit dopravní situaci pro motoristy, cyklisty i pěší
Komplexní dopravní plán schválili zastupitelé Jablonce nad Nisou na dubnovém zastupitelstvu. Účelem je zklidnit dopravu v centru města pro pěší, cyklisty i každodenní motoristy. Plánem se chystá město řídit následující roky. Volně navazuje na Plán rozvoje veřejné dopravy pro roky 2017 až 2023.
Plán udržitelnosti městské mobility má za hlavní úkol zpřehlednit dopravní situaci ve čtyřicetitisícovém městě nejen pro motoristy, ale také pro cyklisty nebo pěší. V plánu se počítá s dlouhodobým zklidněním dopravy v centru města, kde především ve špičce mnohdy dochází ke komplikacím a dlouhým čekacím dobám na semaforech. Nedílnou součástí plánu je také lepší a efektivnější plánování objízdných tras nebo modelování uzavírek.
Komplexní plán vznikal několik let. Po schválení musí dostat zelenou také od Ministerstva dopravy. “V září 2020 pracovní skupiny definovaly problémová místa a hrozby pro dopravu v dalších letech. Do října 2020 probíhal průzkum dopravního chování prostřednictvím online dotazníku a cyklistický průzkum na celém území,” popsal postupné kroky náměstek primátora Jablonce nad Nisou Petr Roubíček. Následovalo také posouzení vlivu na životní prostředí a veřejné zdraví. Na plánu Jablonec spolupracuje s krajským Libercem, kde se koncepce ještě musí schválit.
Na nárůst dopravy v ulicích a stále rostoucí počet aut na silnicích reagují zastupitelé měst pomalu. Jablonecké i liberecké ulice byly budované už v devatenáctém století a na rozvíjející se dopravní infrastrukturu z principu nebyly koncipované.
Právě proto Plán udržitelné městské mobility má především za úkol, aby udržitelná doprava včetně městské hromadné dopravy, byla dostupná každému, byla moderní, kvalitní, bezpečná a také neškodila životnímu prostředí. Plán výhledově počítá s bobtnající dopravní infrastrukturou až do roku 2030. Kromě Jablonce nad Nisou, kde se už podařilo koncepci schválit, se plán týká také Liberce, Bedřichova, Rádla a dalších okolních obcí na Liberecku a Jablonecku.
Mezi jednotlivými konkrétními návrhy, jak by se měla vyvíjet dopravní obslužnost v Jablonci nad Nisou, najdeme mimo jiné problémové přestupy mezi autobusovými linkami 141 a 101 či zrychlení dopravy mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, které se díky rekonstrukci kolejových tratí uskutečňuje už v těchto dnech a měsících. Dlouhodobě by se mělo podařit také vyřešit parkování v centru města nebo efektivněji řešit některé problémové křižovatky ve městě.
Prioritou pro obě města zůstává co nejekologičtější způsob dopravy po městě, ať už jde o cyklisty, pěší nebo ekologické autobusy nebo tramvaje.
Plán počítá také s řešením dlouhodobě palčivého problému obyvatel sídliště Šumava, kde žije přes tři tisíce lidí v bytových domech postavených v šedesátých letech. S revitalizací se začne už v průběhu letošního roku. První dvě etapy vyjdou na 25 milionů korun.
Přibýt do budoucna mají také cyklostezky do Bedřichova a Vratislavic nad Nisou. Pokud se plán podaří schválit i v Liberci, a následně projde úřednickým kolečkem na Ministerstvu dopravy, stane se bernou mincí při řešení jakýchkoliv úprav dopravy na Jablonecku a Liberecku. Zda díky Plánu udržitelnosti městské mobility nebude docházet ke zbytečně komplikovaným objízdným trasám nebo neočekávaným uzavírkám se dozvíme až v následujících letech.
lux