Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Plán městské mobility má za úkol zpřehlednit dopravní situaci pro motoristy, cyklisty i pěší

06. 05. 2022 | 5:00

Komplexní dopravní plán schválili zastupitelé Jablonce nad Nisou na dubnovém zastupitelstvu. Účelem je zklidnit dopravu v centru města pro pěší, cyklisty i každodenní motoristy. Plánem se chystá město řídit následující roky. Volně navazuje na Plán rozvoje veřejné dopravy pro roky 2017 až 2023.

JNturisportal
Jablonec nad Nisou - město zaslíbené zimním i letním sportům a místo, kde se může dobře žít. Teď se řeší doprava a město má plán... Ilustrační archivní foto

Plán udržitelnosti městské mobility má za hlavní úkol zpřehlednit dopravní situaci ve čtyřicetitisícovém městě nejen pro motoristy, ale také pro cyklisty nebo pěší. V plánu se počítá s dlouhodobým zklidněním dopravy v centru města, kde především ve špičce mnohdy dochází ke komplikacím a dlouhým čekacím dobám na semaforech. Nedílnou součástí plánu je také lepší a efektivnější plánování objízdných tras nebo modelování uzavírek.

Foto z www.mestojablonec.cz

Komplexní plán vznikal několik let. Po schválení musí dostat zelenou také od Ministerstva dopravy. “V září 2020 pracovní skupiny definovaly problémová místa a hrozby pro dopravu v dalších letech. Do října 2020 probíhal průzkum dopravního chování prostřednictvím online dotazníku a cyklistický průzkum na celém území,” popsal postupné kroky náměstek primátora Jablonce nad Nisou Petr Roubíček. Následovalo také posouzení vlivu na životní prostředí a veřejné zdraví. Na plánu Jablonec spolupracuje s krajským Libercem, kde se koncepce ještě musí schválit.

Na nárůst dopravy v ulicích a stále rostoucí počet aut na silnicích reagují zastupitelé měst pomalu. Jablonecké i liberecké ulice byly budované už v devatenáctém století a na rozvíjející se dopravní infrastrukturu z principu nebyly koncipované.

Foto z www.mestojablonec.cz

Právě proto Plán udržitelné městské mobility má především za úkol, aby udržitelná doprava včetně městské hromadné dopravy, byla dostupná každému, byla moderní, kvalitní, bezpečná a také neškodila životnímu prostředí. Plán výhledově počítá s bobtnající dopravní infrastrukturou až do roku 2030. Kromě Jablonce nad Nisou, kde se už podařilo koncepci schválit, se plán týká také Liberce, Bedřichova, Rádla a dalších okolních obcí na Liberecku a Jablonecku.

Mezi jednotlivými konkrétními návrhy, jak by se měla vyvíjet dopravní obslužnost v Jablonci nad Nisou, najdeme mimo jiné problémové přestupy mezi autobusovými linkami 141 a 101 či zrychlení dopravy mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, které se díky rekonstrukci kolejových tratí uskutečňuje už v těchto dnech a měsících. Dlouhodobě by se mělo podařit také vyřešit parkování v centru města nebo efektivněji řešit některé problémové křižovatky ve městě.

Foto z www.mestojablonec.cz

Prioritou pro obě města zůstává co nejekologičtější způsob dopravy po městě, ať už jde o cyklisty, pěší nebo ekologické autobusy nebo tramvaje.

Plán počítá také s řešením dlouhodobě palčivého problému obyvatel sídliště Šumava, kde žije přes tři tisíce lidí v bytových domech postavených v šedesátých letech. S revitalizací se začne už v průběhu letošního roku. První dvě etapy vyjdou na 25 milionů korun.

Přibýt do budoucna mají také cyklostezky do Bedřichova a Vratislavic nad Nisou. Pokud se plán podaří schválit i v Liberci, a následně projde úřednickým kolečkem na Ministerstvu dopravy, stane se bernou mincí při řešení jakýchkoliv úprav dopravy na Jablonecku a Liberecku. Zda díky Plánu udržitelnosti městské mobility nebude docházet ke zbytečně komplikovaným objízdným trasám nebo neočekávaným uzavírkám se dozvíme až v následujících letech.

lux