Vedle plastových dílů pro auta začal LUKOV v Českém Dubu vyrábět N-roušky
Vedle plastových dílů pro automobily začali teď ve firmě LUKOV Plast v Českém Dubu na Liberecku vyrábět N-roušky. Jde o alternativu běžné ústenky, jako ochrana v ní slouží nejméně třívrstvý papírový kapesník nebo ubrousek, který se poskládá a upne do plastového rámečku podobného brýlím a snadno ho lze vyměnit. Samotný rámeček je ze zdravotně nezávadného plastu a lze ho dezinfikovat, řekl dnes novinářům autor N-roušky Jiří Nedvěd.
S nápadem přišel Nedvěd už v dubnu, kdy na internetových stránkách poskytl zdarma návod pro tisk N-roušky na 3D tiskárnách. "Stáhlo si ji nějakých 3500 tiskařů. Tohle je už asi čtvrtý model, který ale není vhodný pro 3D tisk, a má ještě řadu vylepšení," řekl Nedvěd.
Na novém modelu spolupracoval s konstruktéry Lukovu, který tento typ N-roušky začal vyrábět na svých vstřikovacích lisech. "Za hodinu jsme schopni vyrobit nějakých sto N-roušek," doplnil jednatel společnosti Tomáš Lukeš. Firma už je začala nabízet prostřednictvím svého e-shopu za 190 korun, s vyšším počtem kusů se cena snižuje.
Nový model si nechala firma patentovat, dnes ho povinně používají všichni pracovníci v podniku. Jako ochrana v něm slouží papírový kapesník nebo ubrousek. "Rouška je proto, aby chránila okolí. Spojili jsme se s akademií věd, abychom otestovali propustnost těch kapesníků, dokážou zachytit 99 procent všechno, co vyprsknete," řekl Nedvěd. Je třeba ji ale podle něj měnit alespoň dvakrát za den. Žádná rouška ale neochrání nositele před případnou nákazou. "To dokáže jen maska," upozornil.
LUKOV Plast se zaměřuje na vývoj, výrobu a montáž plastových, kovových a elektronických dílů pro zákazníky hlavně z oblasti automobilového průmyslu. Firma zaměstnává přes 500 lidí v nepřetržitém provozu, z toho více než pětinu tvoří pracovníci ze zahraničí. Už v březnu zavedl podnik kvůli novému koronaviru přísná opatření, která mají minimalizovat riziko šíření nákazy ve výrobě. Podnik je rozdělený do barevných zón, aby se pracovníci nepotkávali. Všem měří při vstupu teplotu, přísná pravidla platí pro návštěvy, ale například i pro řidiče kamionů.
Koronavirus bude mít letos výrazný dopad do tržeb podniku. Zatímco loni přesáhly miliardu korun, v letošním roce odhadují podle Lukeše propad až o 35 procent. Klíčovými odběrateli firmy jsou Volkswagen a Škoda Auto, které v dubnu zastavily výrobu. "I my jsme v dubnu tři týdny stáli, tržby byly prakticky nulové. Od května se výroba postupně zvyšuje, v září bychom se už měli dostat na úroveň před koronavirem," řekl Lukeš. Firma podle něj využila program Antivirus, z něhož zatím čerpala kolem osmi milionů korun.
čtk